Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
306
almindelige Tilfælde, den ashænder til hver Enkelt en Rosen-
krands af looi oommunes, ved hvis hyppige Afbedelse han
bliver istand til altid at kunne sige Noget om det Enkelte, anstille
nogle Betragtninger derover, anfore nogle Grunde for eller
imod. Jo flere saadanne Kategorier En nu har, jo mere ovet
han er i at anvende dem, desto mere dannet er han. Det var nu
den Dannelse, som Sophisterne bibragte Folk. Skjøndt de ikke
gave dem af med at undervise i enkelte Videnskaber, saa synes
dog den almindelige Dannelse, de indovede, den Dressur, hvor-
til de afrettede Menneskene, bedst at kunne sammenlignes med
det Jndbegreb, som en Manudnctor søger at bibringe sine
Manudueender. Denne almindelige Dannelse er i en vis For-
stand meget riig og i en anden Forstand saare fattig: den bedrager
sig selv og Andre og mærker slet ikke, at det er de samme Stor-
relser, den altid bruger, den bedrager baade sig selv og Andre
paa samme Maade, hvorpaa Tordenskjold bedrog Andre, da
han lod de samme Tropper, saasnart de havde paraderet i een
Gade, igjen paradere i den næste. I Forhold derfor til en umid-
delbar Bevidsthed, der i al Uskyldighed tager med barnligt Ensold
hvad der gives, er denne Dannelse negativ, og den er for klog
til at være uskyldig; iForhold derimod til Tænkningen er deni
hoi Grad positiv. J sin sorfte Form gjor denne Dannelse Alt
vaklende, i sin anden Form sætter den derimod enhver retskaffen
Discipel istand til at gjore Alt fast. Sophisten beviser derfor, at
Alt er sandt. At Alt er sandt, gjaldt i en vis Forstand ogsaa i
den gamle Græcitet, det Virkelige havde absolut Gyldighed Men
i Sophistiken er Reflexionen vaagnet, den bringer det altsanimen
til at vakle, og da er det, at Sophistikeu ved Grunde dhsser den
i Sovn igjen: ved Raisonnenients inættes dette hungrige Uhyre,
og Tænkeren seer sig saaledes med Sophisterne istand til at
bevise Alt; thi de kunde give Grunde for Alt, og ved disse Grunde
gjordes i ethvert Øieblik hvad det saa skulde være til det Sande-
Nu er det vel sandt, at den Sætning: Alt er sandt, op-
stillet indenfor Reflexionens Sphære, i næste Øieblik slaaer
over i sin Modsætning: Intet er sandt; men dette næste Øie-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>