- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
307

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

309

Betragtning en Positivitet, medens en dybere Betragtning
seer den som endelig negativ. Sophisterne meente sig over-
hovedet at være Tidens Læger. Hos Plato seer man derfor
ogsaa altid, at, naar Sophisterne nødsages til at give en Er-
klcering om, hvilken Kunst de er i Besiddelse af, saa er det con-
stante Svar: Talekunsten· Men paa dette Gebet viser netop
den Positivitet sig, Sophistiken var i Besiddelse af. Taleren har
altid med et enkelt Tilfælde at gjøre, her gjelder det om, at see
Sagen forfra, bagfra, at snakke hist op og her ned. Paa den anden
Side har han med en Mængde Jndivider at gjøre Her lærte
nu Sophisterne, hvorledes man skulde virke paa Lidenskaber
og Affecter. Det gjaldt her bestandig om det enkelte Tilfælde,
og om Seiren i det enkelte Tilfælde, og denne var Sophisten
sikker paa. En Analogi vil maaskee kunne tjeue til at oplyse
denne Sophistikens Positivitet. Casnistiken skjuler i sig en al-
deles tilsvarende Hemmelighed til den, Sophistiken gjemmer. J
Casuistiken er den begyndende Reflexion standset. Saasnart
nemlig denne Reflexion saaer Lov at bryde frem, saa løber den
øieblikkelig Casuistiken over Ende. Og dog er Casnistiken netop
en Positivitet, skjøndt en dybere Betragtning seer dens Nega-
tivitet. Casuistikeren er tryg og stille, han mener ikke blot at kunne
hjelpe sig selv, men og at kunne hjelpe Andre. Naar En tvivler
og nu henvender sig til en Casuistiker, saa har denne altid 7
Raad, 7 Svar paa rede Haand. Dette er jo en høi Grad af
Positivitet. At dette er en Illusion, og at Casuistikeren nærer
den Sygdom, han vil helbrede, det er vel sandt, men dette er
han sig ikke bevidst. Ved at gjennemgaae Dialogen Pro-
tagoras har jeg tilstrækkeligt udhævet Forholdet mellem Sophi-
stens og Socrates’ Opfattelse Protagoras har en stor Mængde
Dyder, et positivt Assortiment, for Socrates er Dyden kun

at være Medvidere i det Gode, have foretrukket at være Medvidere i det Onde,
have bragt denne falske Mont i stor Cireulatiou. Paa Dansk er Tvetydigheden
i det Ord ,,Maal« fristende for den, der ikke veed, at det er en sophistisk Sæt-
ning, jeg har derfor valgt at eitere den paa Græsk efter Platos Theaetetus
§ 152 A. (Ast 2 B.).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free