- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
308

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

310

een. Denne soeratiske Sætning er nn vistnok negativ i Forhold
til Protagoras’ Rigdom, men den er tillige speculativ, den
er den negative Uendelighed, i hvilken enhver enkelt Dyd er
fri. Protagoras’ Sætning at Dyden kan læres, er nu vistnok
positiv, den indeholder en hoi Grad af Tillid til Existentsen og
til den sophistiske Kunst, derimod er den soeratiske Sætning, at
Dyden ikke kan læres, negativ, men den er tillige speculativ,
thi den er en Betegnelse af den evig sig sorudscettende Uendelig-
hed, indenfor hvilken al Lærdom er indoptaget· Protagoras
er derfor bestandig positiv, men det er kun tilsyneladende,
Socrates bestandig negativ, men det er ogsaa til en vis
Grad kun tilsyneladende Han er positiv, forsaavidt som den
uendelige Negativitet indeholder i sig en Uendelighed, han er nega-
tiv, fordi Uendeligheden ikke er ham Aabenbarelse men Grændse««·«·).

W) Ogsaa Gorgias, der iovrigt frabad sig Titlen Sophjst, er, skjondt
hans Dialectik bringer den sophistisle Skepsis endnu videre, dog til en vis
Grad positiv ere end Socrates. De tre bekjendte Sætninger, han opstiller
i sit Værk om Naturen, indeholde vel Skepsis, der ikke blot befatter sig med at
vise det Værendes Relativitet eller dets Ikke- i og for sig Væren, dets Væren
for et Andet, men ogsaa trænger ind i selve det Værendes Bestemmelser,
men dog er den Maade, han opfatter det Værende vaa, endnu befcengt med en
Positivitet i Forhold til den uendelige absolute Negativitet; thi, som Hegel
siger om Gorgias’ Dialectik overhovedet, diese Dialectik ist allerdings un-
llberwindbar fiir denjenigen, der das (sinnlici)e) Seyende als Reelles be-
hauptet (Pag. 41). Vel har den Positivitet, jeg i Almindelighed har tilskrevet
Sophisterne, her faaet en noget anden Betydning; men man erindre, at
Gorgias vel var den, der stod hoiest blandt Sovhisterne, saa at man ikke kan
frakjende ham en vis Videnskabelighed; men han bliver dog i Forhold til
Socrates positiv, netop fordi han havde en Forudsætning medens den uende-
lige Negativitet er det Tryk, der giver Subjectiviteten den Elasticitet, der er
den ideelle Positivitets Netingelse De Sætninger, der i Platons Gorgias ved
Gorgias, Polos og Kallikles »med stigende 11forskammenhed« blive gjort
gjeldende, ere ogsaa positive i Forhold til Socrates, og positive i den For-
stand, hvori jeg har taget det oin Sophisterne i Almindelighed Den Sætning:
det Retfærdige er det, den Stærkere vil, er positiv i Forhold til den Regnti-
oitet, i hvilken det Gode-I- indre Uendelighed ahnes. Den Sætning, at det er
bedre at gjore Uret end at lide Uret, er positiv i Forhold til den Negativitet,
i hvilken det guddommelige Forstm slumrer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free