- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
333

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

335

ralske o: det negativ frie Subject, svarer det Gode som Opgave,
naar det Gode opfattes som det uendelig Negative. Det mo-
ralske Individ kan aldrig realisere det Gode, først det positiv
frie Subjeet kan have det Gode som det uendelig Positive, som
fin Opgave, og realisere det. Vil man have den Bestemmelse
af Jroni med, som Hegel saaofte udhæver, at for Jronien er
det ikke Alvor med Noget, saa kan den ogsaa gjøres gjeldende
med Hensyn til det negativ frie Snbjeetz thi endogsaa de Dyder,
det udøver, er det ikke Alvor med, saafremt ellers, hvad dog
visselig Hegel vil billige, den sande Alvor først er mulig i en
Totalitet, hvor da ikke længer Snbjectet i ethvert Moment vil-
kaarligt bestemmer fig til at eontinuere fit Experiment, men
føler Opgaven, ikke som den, han selv har sat sig, men som den,
der er sat ham-k)

Det er paa dette Punkt, at vise Socrates som Moralens
Stifter, at Hegel eensidigt lader sin Opfattelse af Socrates
samle sig. Det er det Godes Idee, han vil hævde Socrates,
men derved kommer han i Forlegenhed, idet han skal vise,
hvorledes Socrates har opfattet det Gode. Det er deri egentlig
det Besvcerlige ved Hegels Opfattelse af Socrates ligger, at
der bestandig gjøres Forng paa at vise, hvorledes Socrates
har opfattet det Gode, og det mindre Rigtige i samme er, saa-
vidt jeg indseer, at Stromningens Direetion i Socrates’ Liv
ikke er nøiagtigt fastholdt. Bevægelsen i Socrates er det, at komme
til det Gode. Hans Betydning i Verdens-Udviklingen er den,
at komme dertil (ikke engang at være kommen dertil). Hans
Betydning for Samtiden er den, at de kom dertil. Meningen
heraf er nu ikke den, at det var ligesom mod Slutningen af hans
Liv, at han kom dertil, men hans Liv var det, bestandig at
komme og lade Andre komme dertil. Men forsaavidt kom

d) I Platos Stat svarer til det Gode Dialeetik (ligesom til det Skjønne
Kjærlighed). Det er derfor ogsaa ganske i sin Orden, at Ariftoteles frakjender
Socrates Dialectik. Den Dialeetik nemlig, der kan lade Modsætningen bestaae,
manglede han, men den er netop nødvendig, naar det Gode skal vise sig
som det uendelig Positive-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free