- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
482

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

484

ioinefaldende). Dette Punkt er Duetten med Zerline i 1ste Act,
hvor man, hvis man ellers maaskee har en anden Mening om
Recitativernes Betydning for Opforelseu paa vor Scene, maa
ansee disse for en absolut Gevinst.

Af en Sanger fordres der forst Stemme, saa fordres der
Foredrag, hvilket er Enheden af Stemme og Stemning, og no-
get Andet end Stemmens Boielighed i Coloratur og Lob, da det
som Mulighed er den gjensidige Commensurabilitet, og som Vir-
kelighed Stemmens og Stemningens Samlyden i Foredraget;
endeligen fordres der af den dramatiske Sanger, at Stemningen
er den rette i Forhold til Situation og poetisk Judividualitet·
Naar Sangeren har Stemme og sætter Stemning til, saa er han
konstnerisk i Lidenskab; er han tillige Skuespiller, vil han ved Mi-
mik endog kunne omfatte Modsætninger paa een Gang. Jo mere
han selv er reflecteret og ovet i at tumle Stemmen paa Stem-
ningens Pianoforte, desto flere Combinationer vil han raade over
og saaledes kunne gjøre Componistens Fordringer Fyldest, natur-
ligvis naar Componistens Værk veed at gjore Fordringer til San-
gerens Foredrag, og ikke horer tilde ufordragelige og uforedrage-
lige Operaer. Er han mindre reflecteret, vil han i Stemning og
Charakter ikke have saa stort Omfang; men Eet bliver der tilbage:
al Stemnings universellere Grund, at kunne sætte Phantasi til
Stemmen, at kunne synge med Phantasi. Et saadant Foredrag
er det, jeg har beundret hos Hr. H. paa det omtalte Punkt.

Til Duetten med Zerline gjor man uvilkaarligt store Fordrin-
ger. Den forste Scene med Anua er for stormende, til at man ret
kan tage Kjende paa Don Juan; men her er Alt lagt i Orden,
Omgivelsen fjernet, Opmærksomheden spændt paa, hvorledes han
nu vil bære sig ad i sit forste Anlob, og man tænker: her skal vi faae
at see, om Don Juan er en Laps, en Vindbeutel (hvad etMenneske
bliver, naar han vil være en Don Juau), der i Leporello har en
godtroende Trompeter og i Mozart en afmcegtig Troubadour,
eller han er hin Navnkundige og hin Navnkundiges beromteste
Værk Compouisten præsterer Præstanda. Accompagnementet
er indyndende og overtalende, som Vækkens rislende Gjentagelse-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free