- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
528

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

530

tidligere eller sildigere, ende i den ligefremme Meddelelse.
Der begyndtes, maieutisk, med æsthetisk Frembringelse-W og den
hele pseudonyme Productibitet er et saadant Maieutisk.
Derfor var denne Produetivitet jo ogsaa psendonym, medens
det ligefremme Religieuse — der fra Først af var tilstede i en
Antydnings Glimten — bar mit Navn. Det ligefremme Reli-
gieuse var fra Forst af tilstede; thi »to opbthgelige Taler 1843«
ere jo samtidigesID med ,,Enten — Eller-’· Og for at sikkre denne
det ligefremme Religieuses Samtidighed, derfor fulgte saa
samtidigt med enhver Pseudonym en lille Samling af ,,opbyg-
gelige Taler«, indtil »Afslnttende Efterskrift« kom, der stiller
Problemet, som mr’ ksxaxyxy er ,,Problemet«, hele For-
fatterskabets Problem: ,,det at blive C·hriste11««k233). Fra det Øieblik
ophorer det ligefremme Religieuses Glimten; thi nu indtræder

V) Det Maieutiske ligger i Forholdet mellem crsthetisk Produetivitet
som Begyndelse, og den religieuse som mäogn Der begyndes med det Æsthe-
tiske, hvori muligt de Fleste have deres Liv, og nu anbringes det Religieuse
saa hurtigt, at Te, der, bevægede af det LEsthetiske, beslutte at folge med,
pludselig staae midt i det Christeliges afgiorende Bestemmelser, foranledigede
til idetmindste at blive opmærksomme

M) Herved forhindres tillige det Sandsebedrag: at det Religieuse er
Noget, man tyer til, naar man er blevet ældre; ,,man begynder sont æsthetisk
Forfatter, og naar man saa er blevet ældre, ikke mere har Ungdommens Kræf-
ter, saa bliver man religieus Forfatter-A Men naar en Forfatter sanitidigt
begynder som æsthetisk og religieus Forfatter, saa kan man dog vel ikke for-
klare den religiense Productivitet af det Tilfældige, at Forfatteren er blevet
celdre; thi samtidigt er man dog vel ikke ældre end sig selv.

Mit) Situationen (i ,,Christenhed«, hvor man altsaa er Christen — at
blive «Christen«) Situationen, der, hvad enhver Dialektiker seer, sætter Alt
ind i Reflexion, gjor tillige en indirecte Methode fornøden, fordi Opgaven her
maa vcere at opereie i Retning af Sandsebedrag: at kalde sig Christen, maaskee
indbilde sig at være det, uden at vcere det. Den, der aubragte Problemet,
bestemte sig derfor ikke ligefrem, sig at være Christen, de Andre ikke at vcere
det, nei omvendt han negtet sig at være det og indrømmer de Andre det.
Dette gjor Joh. Climacus. — J Forhold til den rene Modtagelighed, som det
tomme Kar der skal fhldes, er ligefrem Meddelelse paa sin Plads; men hvor
der er Sandsebedrag med, altsaa et Noget, der sorst skal bort, der er ligefrem
Meddelelse paa urette Sted.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0536.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free