- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
576

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

578

disse to Forhold: En, der er uvidende og skal bibringes en Viden,
saa han altsaa er som det tomme Kar, der skal fyldes, eller som
det rene Blad, der skal skrives paa — og Een, der er i en Ind-
bildning, hvilken forst skal tages bort; saaledes er der ogsaa For-
skjel mellem at skrive paa et reent Stykke Papir — og ved Hjælp
af ædsende Midler at bringe en Skrift frem, som skjuler sig under
en anden Skrift. Antaget nu, at En er i en Indbildning, og
altsaa rigtigt forstaaet Meddelelsens Forste er at tage Indbild-
ningen bort, — naar jeg da ikke begynder med at bedrage, faa
begynder jeg altsaa med ligefrem Meddelelse. Men ligefrem
Meddelelse forudsætter-, at Modtageren betræffende er Alt i sin
Orden til at kunne modtage; men her er dette just ikke Tilfældet,
her er jo en Indbildning til Hinder. Det vil sige, her maa forft
et ædfende Middel brngesz men dette Ædsende er det Negative,
meu det Negative i Forhold til at meddele er ganske nøiagtigt
det at bedrage.

Hvad vil faa det sige at »bedrage"? Det vil sige, at man
ikke begynder ligefrem med det man vil meddele, men begynder .
med at tage den Andens Indbildning for god Vare. Man be-
gynder altsaa (for at blive ved hvad der væsentlig er dette Skrifts
Gjenstand) ikke saaledes: Jeg er Christen, Dn er ikke en Christen;
men saaledes: Dn er en Christen, jeg er ingen Christen. Eller
man begynder ikke saaledes: Det er Christendom, jeg forkynder,
og Dn lever i blot æsthetiske Bestemmelser, nei, man begynder
saaledes: lad os tale om det Æsthetiskez Bedraget ligger i, at man
taler saaledes, just for at komme til det Religiense Men efter
Antagelsen er jo ogsaa den Anden i den Indbildning, at det
Æsthetiske er det Christelige, thi han mener, han er Christen,
og dog lever han i æsthetiske Bestemmelser

Om nok saa mange Præster ville finde det nforsvarligt,
om lige saa mange ikke kunne faae det i deres Hoved — fkjondt
de ellers allesammen, efter deres eget Udsagn, have for Skik at
bruge den foeratifke Methode: jeg holder mig i denne Henseende
roligt til Soerates. Sandt han var ingen Christen, jeg veed det,
medens jeg rigtignok ogsaa holder mig overbeviist om, at han er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0584.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free