- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
688

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34

bencevnet af de gamle [. . . .]. Da der hos Plato findes 3 Nekyiai
(»x-em"ar), d. e. Myther om Underverdnen, i Plsasdo [Cap. 60 fs.],
i Gorgias og i Staten [X Cap. 13 ff.], og da de hver for sig
gjensidigt belyser hinanden, maa de alle omhyggeligt sammen-
lignes indbyrdes.

S. 202 coyxarcksamc Nedladen sig.

Cir. Præfatio ofv. Sml· Fortalen til Phcedo sa. St.]: men
da han [Platon] indsaa, at Sagens Vanskelighed var saa stor,
at meget snarere syntes at kunne anes med Sjælen end fattes
as Tanken og klart fremstilles, er det intet Under, at der ogsaa
i dette Skrift i de skarpsiudigfte Uudersogelser af Spørgsmaalet
er indvrevet sStallbaum skriver jntertextas, ikke intextass my-
thiske og eventyrlige Skildringer, som skal træde i Stedet sor
Bevis og sikre Argumenter Meget træffende skriver nemlig
Eberhard (Neue vermischte Schrifteu von J. A. Eberhard, Halle
1788, S. 384: Man kann also, glanb ich, als ausgemacht anneh-
men osv.) Snil. Noter til Phcedo S. 178: ofte synes han
nemlig at have benyttet disse mythiske Skildringer for derved
at antyde, at det berorte Emne var saaledes bestassent, at man
snarere maatte hengive sig til Anelser og Formodninger end
sætte sin Lid til Slutninger og Undersøgelser- Naar han gjor
det, benytter han i Reglen de Myther og Fortællinger, der
var almindeligt udbredte hos Grækerne, paa den Maade, at han
ikke blot bortkaster og ændrer, hvad der ikke stemmer med hans
Hensigt, men tillige ogsaa retter sine Landsmænds Overtro og
stræber at fjerne den. Heraf ses det, hvilken yderligere Hensigt
Plato har havt med Anvendelsen as Myther. Han vilde nemlig
lidt efter lidt hæve Almuens taabelige Overtro eller idetmindste
rette den. Endelig synes han ogsaa i den Hensigt seo eonsjlio
mythos StallbaumJ at have anvendt Myther, for ligesom at
forberede sine Samtidiges as blind Overtro knugede Sind lidt
efter lidt til at tilegne sig en renere Visdoms Lære

S. 203 giver Ackermann Ret] S. 92 (Ackermann, Das Christliche
in Plato und in der platonischen Philosophie, Hantbnrg 1835,
S. 52).
i Staten]1V 427 b.
znoyrrxza Skneu Ansigt til Ansigt-
S. 204 i de forste Bøger afStatenJ 11Cap»17ff.

i den tiende Bog] Cap.3 ff.

i Phædrns1 Cap. 25 ff.

Phantasiens PantheismeJ Hegel, Vor-lesungen iiber
Aesthetik, Werke Xl S. 469: Der Phantheismus der Kunst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0696.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free