- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjortende Bind /
371

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

371

kunne fastholde, at dette er den hoieste Grad af Naade, som Kjer-
lighedens Gud kan vise mod Nogen, derfor knn mod de Elskede.

Min kjere Læser, Du seer, det gaaer ikke løs paa Profitenz
det bliver først Tilfældet efter min Død, naar de eedfæstede Næ-
ringsdrivende ville tage ogsaa mit Liv til Indtægt for Saltmads-
Tønden.

Christendommen ligger saa hoit, at Det, den forstaaer ved
Naade, er hvad alle Profane (proou1, o prooul este profanj) ville
as Alt meest betakke sig for. Logne-Præfterne eller Præsterne faae
Naaden forvandlet til Aflad; Naaden bestaaer i, at Mennesket har,
ganske ligefrem, Profit af Gud, og Præsten Profit af Menneskene,
hvem han indbilder dette, indbydende dem med Christi Ord ,,kom-
mer hid Alle-O hvilke Ords sande Betydning er, at Indbydelsen
unegteligt er til Alle, men at det, naar det kommer til Stykket, og
det skal staae fast, hvad det er Christus indbyder dem til (i Efter-
følgelse at blive en Offret), og dette ikke gjores om til Noget, som
behager Alle: saa vil det vise sig, som i Samtidigheden med Chri-
stus, at Alle af Alt meest betakke sig for dette, og at kun ganske und-
tagelsesviis en ganske sjelden Enkelt folger Indbydelsen, og af disse
Enkelte atter kun en ganske Enkelt følger Indbydelsen saaledes,
at han fastholder, at det er en uendelig, en ubeskrivelig Naade,
der vises ham: at offres. En ubeskrivelig Naade; thi det er den
eneste Maade, paa hvilken Gud kan elske et —Menneske og være
elsket af et Menneske; men det er jo en uendelig Naade, at Gud
vil det og vil tillade det. Saa blæse være med, at der, for en For-
sigtigheds Skyld, for at fjerne alt Profant, er anbragt som Mel-
lembestemmelse: at blive osfret. Og det vilde ogsaa næsten være
væmmeligt, lummert, qvaln1t, benanende, at det at være elsket
af Gud og at turde elske ham, skulde, aandloft, fæisk, belemres
med, at man havde Profit deraf!

Du menige Mand! Det nye Testamentes Christendom er
noget uendelig Høit, men vel at mærke ikke saaledes det Høie, at
det forholder sig til Forskjellen mellem Menneske og Menneske i

24

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 00:18:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/14/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free