- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
523

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Anstød ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

523

Anstød: Ordet Anstød bruges af Kierkegaard dobbelttydigt:

Jdet Kierkegaard fremstiller sin Lære om Paradoxet, udtaler
han, at det er enhver Lidenskabs hojeste Potens at ,,ville sin
egen Undergang", idet den søger sin yderste Grænse. Paa samme
Maade med den lidenskabelige Tænkning Forstanden soger
ogsaa sin yderste Grænse, og «stoder an« mod noget, den ikke
forstaar· Det er »Forstandens hojeste Lidenskab at ville Anstodet,
uagtet Anstodet paa en eller anden Maade maa blive dens
Undergang« (lV 230 (204)). Denne Brug af Ordet Anstød kan
Kierkegaard have fra Fichte, der bruger Udtrykket »Anstos3«·
om det, hvorved ,,Jeget", der i sin Virksomhed gaar mod det
Uendelige, ligesom drives eller ,,stodes" tilbage, og derved først
faar et ansknet Objekt, der altsaa bliver et Slags Produkt af
Jeget.

Udtrykket »Anstod« anvender nu Kierkegaard i sin Paradox-
lære tillige i Ordets »moralske« Betydning, som en Hjælp ved
sin Fremstilling af Forargelsen paa Paradoxet· Kierkegaard
søger herved en vis Støtte deri, at det græske Udtryk for at for-
arges: o»a»öwifcemJa« (Skandalitsesthaj), har Sammenhæng
med Ordet axeiisxsmäo», Anstød, Skandale Se nærmere: For-
argelse, Paradox.

Anteccdens: J den hypotetiske Slutning (f.Eks-: Hvis A er
sand, saa er B sand; A er sand; saa er B sand) betegnes den
forndgaaende Grund (Dommen om A) som Antecedenten,
medens den af A’s Sandhed følgende Dom (Dommen om B)
hedder Konsekventen·

Kierkegaard bruger Udtrykket billedligt (V1 499 (442)): ,,——— med
Overlæg som Anteeedens og med Angeren som Eonsequents
at holde det Dialektiske ud".

antediluvianfk: som er sket eller har været til for Syndfloden
(diluvinm).

anthropocentrisk: en Opfattelse er anthropocentrisk, der anser
Mennesket som Verdens Midtpnnkt, hvad enten religiøst: Ver-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0537.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free