- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
562

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Erindring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

562

som man ikke kender. Herimod hævdet Sokrates, at den menneske-
lige Erkendelse netop grnnder sig paa, at Sjælen kan erindre
Ting, som den har vidst i en tidligere Tilværelse, og at det, som
man kalder at lære, i Virkeligheden er at erindre. Og Sokrates
beviser denne Paastand ved gennem sine Spørgsmaal at faa en
af Menons Slaver til at udfinde en inatematisk Sandhed, som
han ikke kendte fornd.

Selve Teorien om, at Viden, Erkendelse, er = Erindring
(gr. ci-oi,«w;mg, anamnesis) er dog ikke af ægte sokratisk Op-
rindelse blot fordi Platon i ,,2)Jienon« har tillagt Sokrates denne
Tanke. Dertil er »Menon« for sent et Skrift indenfor Platons
Forfatter-skab; thi det er knn med Hensyn til de forste af Pla-
tons Skrifter (derimellem »Sokrates’ Apologi« og »Kriton"),
at man vel har Lov til at identificere den Sokrates-, der optræder
hos Platon, med den virkelige, historiske Sokrates-.

Naar Kierkegaard stadig saininenknytter Sætningen Viden =
Erindring med Sokrates, maa dette imidlertid ses paa en videre
Baggrnnd (se nærmere nedenfor og: indirekte Meddelelse). Thi
Kierkegaard vidste meget vel, at Sætningen Viden = Erindring
ikke — saaledes som f. Eks· Sætningen Dyd = Viden — er af
ægte sokratisk Oprindelse. Dette fremgaar ret tydeligt, naar man
saininenstiller nogle Udtalelser i hans Værker

J »Phil. Snmler« gaar Kierkegaard nd fra Spørgsmaalet,
om Sandheden kan lære-3 J sin Behandling af dette Spørgs-
maal gaar han netop nd fra ,,Menon«: Naar Sandheden skal
livres·« siiges den, idet den ikke er til Stede. lHer moder nn den
Vanskelighed, at et Menneske ikke kan soge, hvad han ved. En
visz Viden 1naa der til, for at han overhovedet skal knnne soge.
Kierkegaard siger saa: »Vanskeligheden genneintcenker Sokrates
derved, at al Læren og Sogen knn er Erindring, saaledes at den
Uvidende blot liehover at mindes, for ved sig selv at befinde
sig paa, hvad han ved. Denne Tanke ndforer Sokrates videre
og i den concentreret egentligen den græske Uathos sig, da den
vor-der et Beviis for Sjelens lldodelighed, vel at mærke retro-
gradi, eller et Beviis for Sjelens Prasexistents

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free