- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
563

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Erindring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

563

J Betragtning heraf viser det sig, med hvilken vidunderlig
Conseqnents, Socrates blev sig selv tro, og kunstnerisk reali-
serede, hvad han havde forstaaet. Han var og blev Gjorde-
moder. . . .".

Som det vil fes, er Læren om Viden=Erindring her lige-
frem anvendt for at karakterisere det centrale hos Sokrates.
Sokrates bygger paa den og ,,ndforer den videre-A

Imidlertid faar alt dette en ejendommelig Belysning ved
Udtalelser i ,,Aslutt. nvidenskabelig Efterstrift«· Kierkegaard frem-
sorer her Sokrates som det store Eksempel paa den ,,eks3isterende
Tænker«· For Sokrates er Sandheden ikke paradoks i sig selv,
men kun ved at forholde sig til en Eksisterende. At al Erkenden
er en Erindring, er et Udtryk herfor. Men Kierkegaard kommer
nn med Bemærkninger, som i hoj Grad modificerer ,,Philoso-
phiske Sinnler«s Fremstilling af Sokrates’ Forhold til Sæt-
ningen: Viden = Erindring; han omtaler nemlig ,,en Mislighed
med Hensyn til Anlceget i Smulerne, hvilken havde sin Grund
i, at jeg ikke strax vilde gore Sagen saa dialektisk vanskelig som
den er. . . For da, om muligt, ret at belyse Disserentsen mellem
det soeratiske (·hvilket jo skulde være det Philosop"hiske, det hedensk
Philosophiske) og den experimenterende Tankebestemmelse, der
virkelig gaar videre end det Soeratiske, sorte jeg det Socratiske
tilbage paa den Sætning, at al Erkjenden er en Erindren".
Sætningen, siger Kierkegaard, tilhører begge (0: Sokrates og
Platon), men Sokrates tager knn bestandig Afsked med den,
fordi han vil eksistere ,,.Ved at holde Soerates paa den Sæt-
ning, at al Erkjenden er Erindren, bliver han en specitlativ
Philosoph, istedensor hvad han var, en existerende Tænker, der
fattede det at existere som det væsentlige Den Sætning, at al
Erkjenden er Erindren, er Speeulationcns«.

Sokrates Forhold til Sætningen: Al Erkenden er Erindren
er altsaa i Kierkegaards Opfattelse rent negativt. Scetningen
er Udtrykket for Speculationen, Sokrates stiller sig i Modsæt-
ning hertil. Kierkegaard erkender faktisk hermed, at Sætningen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0577.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free