- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
566

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Erkendelse ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

566

Etl)iskc, det: Ordet etisk, det etiske, er det til Substantivet Etik
horende Adjektiv og betyder altsaa egentlig: hvad der horer til
eller stemmer med Etikeuz Ordets almindelige Betydning bliver
saaledes: sædelig, moralsk, moralsk god.

J Kierkegaard-3 Tænkning har «det Ethiske« indenfor ,,For-
farterskabet« den Stilling, at en etisk Livsausknelse — ,,det etiske
Stadimu« — as Kierkegaard opstille-3 som et Mellemstadium
mellem det »eestetiske« Stadium og det religiose Stadium. Dette
sker forst i »Euteu—Eller«, der vel tilsyneladende kun opstiller
to Stadier, det æstetiske og det etiske, men hvor den tredje Op-
fattelse, det religiose Stadium, dog staar i Baggrunden som det
egentlig afgoreude. I »3tadier paa Livets Vej« er fremstillet
tre Stadier — de ovenfor neevnte — og her er det sasrlig det
testetiske (,,1n vino veritas-A og det religiose (»3kyldig—Jkke-
skyldig"), der behersker Fremstillingen, medens Skildringen af
det etiske Stadium t–ieder i Baggrunden Det etiske Stadium
er ligesom ved at blive klemt ihjel af de to andre. Dette har en
eiendommelig Forklaring:

Da Kierkegaard begynder sit egentlige »Forfatterskab« er
han, som det ikke mindst ses as hans Doktordisputats »Om Be-
grebet Jroni« (1841), paavirket as Hegel i sin Opfattelse af,
hvad der er Grundlaget for det etiske. For Hegel var Judividets
Selvstændighed og Enevcelde paa det etiske Omraade as det
onde, det etiske bestemtes nbjektivt, ikke subjektivt. Kierkegaard
siger derfor ogsaa: «Det Ethiske er det Almeue, og som saadant
igjen det tvuddoniuielige«. Imidlertid sprieiiges dette Syns-
punkt efterhaanden helt for ·Kierkegaard, Begrebet »den Enkelte«
som Grundlaget for det etiske træder tydeligere og tydeligere
frem for ham, og hau bliver Talsmaudeu for eu individualistisk
Stik: dette betyder, at det etisle Stadium paa en ejeudouunelig
Maade smelter sammen med det religiose i et etisk-religiost
31ms—·tmukt: det etiske formidlesZ ikke gennem det Almeue, ineu
mia forstaas som det 3a«rprasg, der er over den enkelte eksis
stereude i hang strasbeude Forhold til den absolute Fordring,
naar alle imedkouuueude Oeusyu holdes borte. Det er vanskeligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0580.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free