- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
604

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Imprimatur ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

604

Indre og det Ydre (paa Vaggrnnd af: Kraften og dens Ytring,
jfr. »Systemet« S. 719 f.). Disse Begreber kan ikke løsrives fra
hinanden: det Indre, set fra det Ydres Standpunkt, er selv
Ydre for dette, og i Modsætning hertil bliver det Ydre ligeledes
Indre. Hegel siger endog: »So ist Etwas, das nnr erst ein
Jnneres ist, eben darnm nnr ein Aensseres. Oder nmgekehrt,
etivas das nur ein Aensseres ist, ist eben darmn nur ein
Jnneres«. Vegreberne Indre og Ydre forer hos Hegel videre
over til Begrebet Virkelighed Jfr. Udvortes-, Reflexion, Virke-
lighed, og under ,,3ystemet", S. 720 f.

Els. VlI 44f (40f): ,,Speenlanten betragter Christendom-
men som et historisk Phænomen Men sast Christendommen
slet ikke var det. ..... Lad os tage et Analogon Tag et Ægte-
par; see, deres Ægteskab prceger sig tydeligen nd i det Ud-
vortes, det danner et Phænomen i Tilværelsen (i det Mindre
ligesom Christendommen verdenshistorisk har ndprceget hele
Livet); men deres ægteskabelige Kjerlighed er intet historisk
Phrenonienz det Phcenonienale er det Ubetydelige, har kun
sor LEgtefolkene ved Kjerligheden Betydning, men ander-
ledes seet (o: objeltivt) er det Phænomenale et Bedrag.
Saaledes med Christendommen Er dette saa originalt? J
Forhold til det Hegelske, at det Udvortes er det Indvortes
og det Indvortes det Udvortes, er det jo rigtignok yderst
originalt Men det vilde dog ogsaa vcere endnn originalere,
om det Hegelske Axiom so: om det historiskes Nodvendigheds
ikke blot blev benndret af Samtiden, men endogsaa fik tilbage-
virkende Kraft til historisk baglrends at afskaffe Distinetionen
mellem den synlige og usynlige Kirke. Den usynlige Kirke
er intet historisk PlJcrnomenz den lader sig slet ikke objektivt
betragte som saadant, thi den er knn i Snbjektiviteten«·

incpt ((1f lat. nptus, passende til): upassende, nrimeligt, dmnt,
taabelige

Els. l 57 (-J(,)): »Derfor er det en Taabelighed at sige, at

Naturen er et —Zprog, saa sandt som det er inept at sige, at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0618.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free