Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Ironi - irrationel ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
618
Form, eller naar en Forfatter priser sig lykkelig ved en Gang
imellem at ndtrykke sig ironisk. Den der har væsentligen
Jronie har den saa lang Dagen er, ikke bunden i nogen Form,
fordi den er Uendeligheden i ham«·
Se ogsaa Verdensironjen
itrationelt ikke horende til Forstand eller Fornuft, ikke-intellek-
tnel; nfornnstig, stridende mod Formcstenz i Matematiken
bliver Udtrykket = nberegnelig, som ikke kan maales af For-
standen. Kierkegaard anvender knn Ordet een Gang, og da
nærmest i »1natematisk« Betydning.
Els. V1 67 (56): ,,Selv Plato og Aristoteles antager, at
Qvinden er en nfnldstcrndig Form, altsaa en irrationel Stor-
relse, der maaske engang i en bedre Tilværelse lader sig fore
tilbage paa Manden; her i Livet maa man tage hende for
hvad hnn er«.
i sig (sclv): se an sich·
Janhagel (holl.): Pobel, Pak; Hoben
Eks.V11 520 (462): ,,. . .nnmerisk fremkommer aldrig
nogen Totalitets-Bestenmielse· Skylden-? Totalitet bliver til
for Individet ved at sætte sin Skyld, om det saa knn var en
eneste, om det saa var den nbetydeligste af alle, sammen med
Forholdet til en evig Salighed .....Knnden er imidlertid,
at det netop er nethisk at have sit Liv i det Comparative, det
Relative, i det Udvortes, og at have Politiretten, Forligelses-
eommissionen, en Avis eller nogle af Kjolistadens Honor·atiores,
eller lHovedstadens Janhagel til sidste Instants i Forholdet
til sig selv«.
chct: Ved et Jeg kan man i ren Almindelighed forstaa Ud-
trykket for et bevidst Væsens Selvstændighed overfor andre
bevidst Væsener og overfor ydre Genstande (Ikke-Jeger). Jeget
er Udtrykket for et bevidst Væsens Enhed, og bliver forsaavidt
eet med Personligl)eden, Bestemmelsen af Individet som Person
eller Zitbjett
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>