- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
630

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Meddelelse, indirekte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

630

for Meddelelse, om en Meddelelsesmaade, der vel indirekte, men
ikke direkte tager Zigte paa sit Maal, og hvorpaa Individet
derfor paa en vis Maade »bedrage«5 ind i det Sands-.

Kierkegaard har nn i «Forfaiterskabet« særlig henfort den
indirekte Meddelelse til Sokrates-, som han her vnrderer ad-
skilligt hojere end i »O1n Begrebet Jroni« (se nærmere: Jroni).
Sokrates er det store Eksenipel paa en Tænker som forstod
Umulighean as »ligefrem« Meddelelse paa det etiske Lmraade,
og derfor anvendte den «majentiske« Fremgangsmaade, en
aandelig Forlosningsknnst (se: Majentiker). At selve Udtrykket
og Begrebet Majentik i snævrere Forstand sandsynligvis er
Platonisk og ikke Sol-raktle ved Kierkegaard i og for sig godt
(se nnder: Erindring), men det majentiske er hos Kierkegaard
brngt som et Udtryk for Sokrates’ hele Virken til Individets
egen sædelige Selvbesindelse, den etiske Vækkelse ved en Leden
hen til primær Selverkendelfe og Selvbesindelse, til etisk Selv-
virksomhed og Selvprøvelse Og det er paa samme Maade,
han bruger Udtrykket om sit eget Syn paa etisk-religiost Aands-
livs Vilkaar, og om sin egen Virken paa dette Felt, ogsaa i
Forhold til den Samtid, han virkede i.

Eks. V11238,235(208, 210): »9Jt’elle1n Aand og Aand er et
ligefremt Forhold utænkeligt i Forhold til den væsentlige
Sandhed. .. Enhver ligefrem Meddelelse i Forhold til Sand-
heden som Inderlighed er en Misforstaaelse«

VU 228 (204): »Pathos er vel Inderlighed, men det er
umiddelbar Inderlighed, derfor gives den ud, men Uathos i
Modsætningen-3 Form er Inderlighed, den bliver hos den
Meddelende, skjondt den gives nd, og den kan ikke ligefrem
tilegnes nden gjennem den Andens Selvvirksonihed, og Mod-
sætningens Form er netop Inderlighedens Kraftmaaler. Jo
fnldeligere Modsætningens Form er, desto storre Inderlighed,
og jo mindre den er tilstede indtil Meddelelsen er ligefrem,
desto mindre Inderlighed«.

Og i Forholdet til hele Samtiden:
Vtt 227 (203): ,,Tet blev mig tydeligt, at Speenlationens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0644.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free