Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - pneumatisk ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
671
er den hellige Aand, Helligaanden, i Kriftendommens senere
dogmatiske Udvikling den tredje Person i Treenigheden.
pnenmatisk: aandelig (se nærmere Paenma). J Gnosticismens
(a: religionsfilosofiske Lærdomme i 1. og 2. Aarh. e. Kr.) Termi-
nologi inddeltes Menneskene alt efter, hvor langt de var naaet
i aandelig Fuldkommenhed, i hyliske (a: stoflige, materielle, af
gr. My, hyle, Stof), psychiske (a: sjælelige, af gr. PUXW psyehe,
Sjceh og pnenmatiske, aandelige. En saadan Sondring med Hen-
syn til det menneskelige Bevidstl)edsliv, som ligger til Grund for
denne Jnddeling, maa Kierkegaard siges at være Tilhceiiger af
(ligesom den ogsaa har Repreesentanter indenfor den inoderne
psychologiske Videnskab). For Kierkegaard er det »somatisk-
psychiske", den legemlig-sjælelige Konstitntion, eet, men noget
herfra forskelligt er det aandelige, det pnenmatiske, idet Menne-
sket i Frihedens Sfcere er i Stand til at træffe etisk-religiøse
Afgorelser og i det hele leve et etisk-religiost Liv i en delvis
Uafhængighed af den almindelige legemlige sjælelige Konsti-
tntion· Mennesket er ,,en Synthese af Sjæl og Legeme baaret
af Aand". Undertiden anvender Kierkegaard dog ogsaa det
,,Psychiske« (alene) som ensbetydende med det pnenmatiske.
Eks. 1V430(889): »At tre saa forskjellige Vetragtningsmaader
so: vedrorende det ,,Dæmoniske", nemlig den cestetisk-metas
fi)siske, den etisk dommende og den medicinsk behandlendes
ere mulige, viser Phænomenets Tvetydighed, at det paa en
Maade horer hjemme i alle Slecerer, i det Somatiske, Psy-
chiske, Pneumatiske. Dette tyder paa, at det Dæmoniske har
et langt storre Omfang end almindeligt antages, hvad der
lader sig forklare deraf, at Mennesket er en Synthese af
Sjel og Legeme baaret af Aand, lJvorsor en Desorganisation
af det Ene viser sig i det Ovrige«.
Vll 335 (800): »Videnskabeligt kan det so: at man nden
videre ,,lader Jndividet forholde sig til Menneske-Aandens
Udvikling, som var Aands-Udvikling noget den ene Gene-
ration testamentarisk kunde disponere over i Faveur af den
43«
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>