Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - „Systemet“
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
712
Tankegang forstaas nemlig med mindst Vanskelighed, naar han
ses paa Baggrnnd af et Hovedproblem i Schellings, Fichtes og
endelig ogsaa Kants Filososi.
Historiske Forudsætninger
Kant (1724——1804) havde skelnet mellem Tingene som de
viser sig for os, ,,die Erscheinnngen« eller Fænomenerne, og
saa Tingene som de er i sig selv, ,,die Dinge an sich", Tingene i
sig selv, Nonmenerne (egtl. Tanketing, de tænkte Ting). Jer-no-
. menerne er en ,,Sammensmeltning« af Erkendelsens Stof og
dens ,,Former" og er saaledes den menneskelige Opfattelses og
Erkendelses Genstande, ,,das Ding an sich« kan derimod ikke op-
fattes og bestemmes af menneskelig Erkendelse Das Ding an sich
var efter Kants Opfattelse Aarsag til Erkendelsens Stof, og kan
ses sont det, der blev tilbage ogsaa naar alle Erkendelsesgens
standens Egenskaber er fort tilbage paa ,,Formerne« for men-
neskelig Erkendelse Disse Former er: Anskuelsesformerne Rum
og Tid, og Forstandsformerne, de mest omfattende Begreber
(Kategorierne), særlig2 Stortelsesbegrebet og Aarsagsbegrebet·
Dette Problem om Grcrnse-Begrebet ,,Ding an sich« —
kontra den menneskelige Erkendelses Opfattesormer —— til-
spidser sig hos Kants Efterfølgere derhen, at Fichte (1762——1814)
helt skyder Begrebet Ding an sich i Kants Betydning nd, idet
han lader alt skabes ud fra ,,Jeget«, der hos Fichte er en Slags
Mellemting mellem en Art almen Bevidsthed og den enkelte
moralske Personlighed Den Side af Crkendelsen, der as Kant
ansaas for bestemt af, eller givet med, den erkendende Bevidst-
heds Natur, ndvides altsaa til at gælde Erkendelsen som Hell)ed,
og intet herudover anerkendes (den snbjektive Jdealisme).
Hos Schelling (1775——1854) har den sra Kant arvede Modsæt-
ning faaet en ny Form, til dels i Kraft af en heller ikke hos
Kant klaret Sammenblanding af psykologisk og erkendelsesteores
tisk Synspunkt Schelling anerkender vel en selvstændig Genstand
eller ydre Objekt for Erkendelsen, men over i selve denne ydre
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>