- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
713

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - „Systemet“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

713

»Natnr« lægges det erkendende Snbjekts egen Karakter, Naturen
maa opfattes ligesom bærende Aandens Præg, «Naturens System
er tillige Aandens System«. Naturen er slumrende Aand. J
forskellige Trin eller ,,Potenser« ,,hæver« Naturen sig op til
Aanden, som finder sit ypperste Udtryk i den menneskelige Be-
vidsthed. Og oven over Modsætningen mellem Snbject og
Object, mellem Bevidsthed og Natur, bygger Schelling saa sit
»Absolute« (der ikke er = Kants Ding an sich), idet han op-
stiller Begrebet det Absolute som ,,den totale Judifferens af
Subjekt-Objekt« eller som »den absolute Jdentitet mellem
det Jdeale og Reale". (Jdentitetssystemet. Objectiv Jdealisme).

Hegel.

Resultatet af Hegels filosofiske Udvikling, under hvilken han
en Tid er Schellings Medkæmper, er det, at han ikke aner-
kender, at det Absolute er hævet over og sri for de angivne
Modsætningsforhold, men at disse netop er indeholdt i det
Absolute selv; Hegel peger her paa det Negatives Magt i Til-
værelsen, f. Eks. i Form af Doden. Resultatet er, at det Absolute
for Hegel er Aand (Geist), og at dette Absolute i Kraft af de
Modsætninger, der findes i det, ligesom er organiseret — eller
organiserer sig——i en bestandig Udvikling og indre Fremadskriden,
der for Betragtningen og efter Hegels Mening ogsaa i Virkelig-
heden betyder en stedse stigende Virkeliggorelse af »Fornnften",
idet »Jdeen« træder tydeligere og tydeligere frem. (Den absolute
.Jdealis1ne). Det Absolute er altsaa ikke en stillestaaende »Jdeuti-
tet«, det har Modsætningen i sig og vikler sig ud as denne i en
saakaldt »dialektisk Proces", en ,,logisk« Fremadskriden, der bygger
paa disse Væsens1nodsætninger i det Absolute. Den Fremgangs-
maade, den Metode, hvorved Menneskeaanden nu kan (soge
at) naa til Erkendelse af det Absolute, er da den: mest muligt at
flytte sig over i Ideens egen Udviklingsgang, idet Erkendelsens
Metode maa være bestemt ved den Maade, der i Kraft af det
Absolutes eget Væsen gælder for dets egen Udvikling. Dette

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0727.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free