- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
731

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - „Systemet“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

731

Statens Repraesentanter faar derved et scerligt Ansvar for,
at deres Handlen er rent objektiv.

Staten som sædelig Organisme er Selv-Øjeined og er i sig
selv det hojeste og endelige Formaal· Andre Stater kræver
imidlertid for sig samme absolnte Karakter, og der bestaar derfor
mellem Staterne en naturlig Modvilje, der kan fore til Krig-
Saa frygtelig Krigen end er, set fra det enkelte Judivids Syns-
punkt, saa nødvendig og umidvirrlig er den efter Hegel, set
fra Fornuftens og Sædelighedens almindelige Standpunkt·
Thi Staten, det Sædeliges hojeste Trin, faar forft i Eksistens-
kampen den hojeste sædelige Kraft og vinder den Renselse og
Klarhed, som den skal naa. Her er nemlig den eftertrykkeligste
Maade at erfare, at forgcengelige, endelige, personlige Goder
maa ofres for de hojeste og uforgængelige-, og knn ved denne
Erkendelse bevares den sædelige Aand fra at udarte i sædelig
Fordmrv Retlige Synspunkter kommer her tilkort. Vel er der
ogsaa retlige Forhold Staterne imellem; men der er ingen snoe-
reen Magt over Staterne, og det er derfor Verdens-Haanden
— som den træder frem i Historien som Resultat af den Tialektih
de enkelte »Folkeaander« i deres Endelighed og Særegenhed er
nnderkastet,— der bliver den eneste Dommer: ,,die Weltgeschichte
ist das Weltgericht".

Hvor interessante end de historiske Synspunkter og Over-
veielser er — Hegel har ofret dem Værket ,,Historiens Filosofi«
(Philosophie der Geschichte) —— saa er selve Historien en endelos
Progres, den uendelige Kæde af Slægtled, og der ligger altsaa
ogsaa i Historien skjult en Modsigelse; den er underlagt en Be-
grcensning af ,,Endelighed" og Tidsliglied — er endnu ikke det,
der svarer til det Absolute. Den viser da ud over sig selv, til det
fidste og hojeste Trin i Aandens Udvikling, den absolute Aand.
Denne moder vi i Kunsten, Religionen og i Tænkningen

c. Den absolnte Aand.

J Kunsten ser vi den absolnte Aand som anskuende Aand,
og Æstetikken, Skonhedslieren, Kimstfilosofien, er derfor Læren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0745.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free