- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
732

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - „Systemet“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

782

om det Absolutes Tilsyneladelse for den sanselige Anskuelse.
Skonheden kan opfattes som det Absolutes sanselige Skin.
Det naturskonne viser dog ikke Ideen som Ide, det gor forst
det knnstskonne, den egentlige Kunst. Først her ser vi Ideen som
Skonhed, som ren Ide; Kunsten fremstiller Ideen i individnelle
Skikkelser, altsaa som Ideal, og herndfra maa alle Knnstarter
udledes og bedonmies.

J den absolute Aands næste Trin, Religionen, naas der, i
Modsætning til Kunstens blot sanselige Anskuen, til en Fore-
stilling om det Absolute, en Opfattelse af Ideen i Billedets og
Symbolets Form, en Viden om Gud baaret af Folelsen, der
betinger en indre Enhed as Bevidstheden og Ideen som det
Guddommelige (Gnd). Ligesom allerede den kunstneriske Stem-
ning er lys og frejdig, en Modsætning til den haarde Virkelighed,
er den religiose Stemning og Følelse en Følelse af Salighed,
der i Tro, Si««nltus og Andagt har sine Trin af Enhed med Gud.
Alle de forskellige Former for Religion, og dennes historiske
Udviklingstrin kan ses Under dette samme Hovedshnspunkt,
det aandelige arbejder sig mere og mere frem, og som det hojeste
religiøse Trin staar den sande Aands-Religion, eller den absolnte
Religion, Kristendonnnen. Kristendonnnen og forst denne har
ret fattet, at Gud, det Absolute, er Aand. Denne deler sig i
tre, jfr. Treenigheden, idet Aanden forst maa ses »an sich«,
som den evige Gud-Ende som en Enhed i den rene Tænken (= Fa-
deren); dernæst Aanden i sin Tisferentiering i Forhold til Virke-
ligheden, Guds Tilværelse som Natur (= Sonnen); og endelig
Aandens Tilbagevenden til sig selv i de Troendes Bevidsthed
(= (Hellig)-Aanden). For det blotte Forstaiids-9)ieiiiieske er
denne Trehed ufattelig, for den Troende er den ganske aabenbar.
Ligesaa Kristi Personlighed Thi Midtpnnktet i Aandens Reli-
gion maa nodvendigt være et enkelt Menneske, i hvem Aanden
er blevet Kod, og ved hvem Aandens Væsen kan sattes. Kristus
er fyldt saaledes af guddommeligt Liv, men er dog et enkelt
naturligt Menneske. Og idet begge Momenter i ham bliver Enhed,
bliver Gud og Verden, Gud og Menneske i ham og ved ham

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0746.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free