- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
755

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - Troglodyt ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

755

for Jnderlighedens Lidenskab, hvilken netop er Sandheden
Saaledes det Socratiske«.

Den Sokratiske Uvidenhed var altsaa kun ,,et Analogon til
det Alssnrdes Vestemnielse«· Det egentlige Parade er nemlig
ikke det, at Sandheden bliver et Parade for den existerende.
Naar derimod Sandheden træder frem som i sig selv et Para-
dox, faar vi et dobbelt-paradoxalt Forhold frem som træder
Troen i egentlig Forstand for at fastholdes: ,,Jo mindre objektiv
Tilforladelighed, jo dybere er den mulige Inderlighed Naar
Paradoxet selv er Paradoxet, stoder det fra i Kraft af det Absurde,
og Juderlighedens Lidenskab, der svarer dertil, er Troen« (V11
195 (176)). —

J et overmaade karakteristisk Modsætningsforhold til Kierke-
gaard-3 Bestemmelse as Troen, og sterlig da af Troen i egentlig
Forstand, staar Hegels og hans Skole-3 Bestemmelse af Troen
som »det Umiddelbare« og dermed som noget, man bor «gaa
nd over« og fore op i en hojere Videns 3fære» Kierkegaard
siger hertil, at var Troen ikke andet, end hvad »Philosophien«
ndgiver den for, »saa er allerede Socrates gaaet videre, langt
videre, istedenfor at det er omvendt, at han ikke er kommen
til den« (111 133 (118)). Sætter man Troen som det Umiddels
bare, da er den ingen Sjældenhed, tvcertimod, men Troen kom-
mer paa den Maade ,,i temmelig simpelt Compagni med Folelse,
Stemning, Jdiosynkrasi, vapenrs o. s. v. Forsaavidt kan Philo-
sophien have Ret i, at man ikke bor blive staaende derved. Men
der er Intet, der berettiger Philosophien til denne Sprogbrug
(111 132 (118)): Nej ,,Troen er . .. ingen æsthetisk Rorelse, men
noget langt Hoiere, netop fordi den har Resignationen forud
for sig, den er ikke Hjertet-3 umiddelbare Drift, men Tilværelsens
Paradox» (IlI 110 (97).

Ttoglodht (gr. rgcoyzoessijnyg af rgcdyZW nogle-, Hnle, Hul, og
Monar, dyomai, indhyllet mig, sænket mig ned i; trænger
ind i): Hnlebeboer,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0769.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free