- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
46

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

46

kjender Fødselens Betydning. Jeg vil ved et Par Exempler
nærmere udhæve hvad jeg mener. Det første Grønt, den
første Svale hilse vi med en vis Høitidelighed. Grunden
dertil er imidlertid den Forestilling, der hos os knytter sig
dertil; her er altsaa det, der bebuder sig i det Første, noget
Andet end dette Første selv, den enkelte første Svale. Man
har et Kobberstykke, der forestiller Eain, som myrder Abel.
J Baggrunden seer man Adam og Eva Om Stykket selv
har Værdi, skal jeg ikke kunne afgjøre; Understriften har der-
imod altid interesseret mig: prima oædes,p1·jmj Fat-endes
primus luotus. Her har det Første atter en dyb Betydning,
og her er det det Første selv, vi reflektere paa, men det er
dog mere med Hensyn til Tid end med Hensyn til Gehalt,
da der ikke sees den Continueerlighed, ved hvilken med det
Første det Hele er sat. (Det Hele maatte naturligviis for-
staaes om den i Slægten sig forplantende Synd. Den første
Synd, naar vi derved tænkte paa Adams og Evas Synde-
fald, vilde allerede mere henlede Tanken paa det Eontinueer-
lige, men da det er det Ondes Væsen ikke at have Conti-
nueerlighed, saa vil Du let indsee, hvorfor jeg ikke bruger
dette Exempel). Endnu et Exempel. Som bekjendt have
flere strænge Secter i Christenheden af de Ord, der findes i
Brevet til Hebræerne om Umuligheden af, at de, der een-
gang ere oplyste, hvis de falde fra, atter kunne fornyes til
Omvendelse, villet bevise Begrændsningen af Guds Naade.
Her fik da det Første hele sin dybe Betydning. J dette
Første forkyndte hele det dybe christelige Liv sig, og Den
der nu greb Feil heri, han var fortabt. Men her er det
Evige altfor meget draget ind i timelige Bestemmelser.
Men dette Exempel kan tjene til at oplyse, hvorledes det
Første er det Hele, den hele Gehalt. Men naar nu det, der
idet Første antyder sig, beroer paa en Synthese af det
Timelige og det Evige, saa synes alt det at beholde sin
Gyldighed, jeg i det Foregaaende har udviklet. J det Første
er det Hele impljcjte og xara xpozbzo tilstede. Nu skammer
jeg mig atter ikke ved at nævne Ordet: den første Kjærlighed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free