- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
189

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

189

tigt, og at Vanskeligheden kommer heraf. Historien er nemlig
mere end et Produkt af de frie Individers frie Handlinger.
Jndividet handler, men denne Handling gaaer ind i den Tin-
genes Orden, der bærer hele Tilværelsen Hvad der skal
komme ud deraf, veed den Handlende egentlig ikke. Men
denne høiere Tingenes Orden, der saa at sige fordøier de
frie Handlinger, og sammenarbeider dem i sine evige Love,
er Nødvendigheden, og denne Nødvendighed er Bevægelsen
i Verdenshistorien, og det er derfor ganske rigtigt, at Philo-
sophien anvender Mediationen, det vil da sige den relative
Mediation. Betragter jeg en verdenshistorisk Judividualitet,
saa kan jeg skjelne mellem de Gjerninger, om hvilke Skriften
siger, at de følge ham, og de Gjerningen ved hvilke han til-
hører Historien. Hvad man kunde kalde den indvortes Gjer-
ning, har Philosophien slet ikke med at gjøre; men den ind-
vortes Gjerning er Frihedens sande Liv. Philosophien be-
tragter den udvortes Gjerning, og denne seer den igjen ikke
isoleret, men seer den indoptaget og forvandlet i den verdens-
historiske Proces. Denne Proces er egentlig Philosophiens
Gjenstand, og denne betragter den under Nødvendighedens
Bestemmelse. Den holder derfor den Reflexion borte, der vil
gjøre opmærksom paa, at Alt kunde være anderledes, den be-
tragter Verdenshistorien saaledes, at der intet Spørgsmaal
er om et Enten-Eller. At der i denne dens Betragtning
indblander sig megen taabelig og inept Tale, det forekommer
idetmindste mig; at især de unge Hexemestere, der ville be-
sværge Historiens Aander, synes mig latterlige, negter jeg ikke,
men jeg bøier mig ogsaa dybt for de storartede Præstationer,
som vor Tid har at opvise. Som sagt, Philosophien seer
Historien under Nødvendighedens Bestemmelse, ikke under Fri-
hedens; thi om man end kalder den verdenshistoriske Proces
fri, saa er det dog i samme Forstand, som man taler om den
organiserende Proces i Naturen. For den historiske Proces
er der intet Spørgsmaal om et Enten-Eller; men dog kan
det vel ikke falde nogen Philosoph ind at negte, at der for
det handlende Individ var det. Deraf igjen den Sorgløshed-,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free