- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
190

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

190

den Forsonlighed, hvormed Philosophien betragter Historien
og dens Helte; thi den seer dem under Nødvendighedens Be-
stemmelse. Deraf igjen dens Uformuenhed til at faae et Men-
neske til at handle, dens Tilbøielighed til at lade Alt gaae
istaa; thi den fordrer egentlig, at man skal handle nødvendigt,
hvilket er en Modsigelse.

Selv det ringeste Individ har saaledes en Dobbelt-Exi-
stents. Ogsaa han har en Historie, og denne er ikke blot et
Produkt af hans egne frie Handlinger. Den indvortes Gjer-
ning derimod tilhører ham selv og skal i al Evighed tilhøre
ham; den kan Historien eller Verdenshistorien ikke tage fra
ham, den følger ham enten til Glæde eller til Bedrovelse. J
denne Verden hersker der et absolut Enten-Eller; men denne
Verden har Philosophien ikke med at gjøre. Forestiller jeg
mig en ældre Mand, der skuer tilbage over et bevæget Liv,
saa faaer han for Tanken ogsaa en Mediation deraf, thi hans
Historie var indflettet i Tidens; men inderst inde faaer han
ingen Mediation. Der adskiller endnu bestandigt et Enten-
Eller Det, der var adskilt da han valgte. Skal her være
Tale om en Mediation, saa kunde man sige, det er Angeren;
men Angeren er ingen Mediation, den seer ikke attraaende
paa det, der skal medieres, dens Vrede fortærer det; men
dette er ligesom Udelukkelse, Modsætningen til Mediation. Her
viser det sig tillige, at jeg ikke antager et radikalt Onde, da
jeg statuerer Angerens Realitet; men Anger er vel et Udtryk
for Forsoning, men tillige et absolut uforsonligt Udtryk.

Dog alt dette indrømmer Du mig maaskee, Du, der dog
paa saa mange Maader gjør fælleds Sag med Philosopherne,
undtagen forsaavidt Du for privat Regning paatager Dig at
gjøre Nar af dem; Du mener maaskee, at jeg som Ægtemand
kan lade mig nøie dermed, og gjøre Brug deraf i min Huus-
holdning. Oprigtigt talt, jeg forlanger ikke mere; men jeg
gad dog vide, hvilket Liv der var det høieste, enten Philoso-
phens eller den frie Mands. Dersom Philosophen blot er
Philosoph, fortabt heri uden at kjende Frihedens salige Liv,
da mangler han et saare vigtigt Punkt, han vinder den ganske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free