- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
229

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

229

der neppe forstode, hvad de sagde. Men dette, at det er en
Nødvendighedens Bestemmelse, viser, at den hele Personlig-
hed ikke er med i Bevægelse. Der er derfor noget meget
sandt i, at et Menneske siger: jeg vilde gjerne troe, jeg kan
ikke, jeg maa tvivle. Man seer derfor ogsaa ofte, at en Tviv-
ler dog kan eie et positivt Gehalt i sig selv, som lever uden-
for al Communication med Tanken, at han kan være et høist
samvittighedsfuldt Menneske, der ingenlunde tvivler om Plig-
tens Gyldighed, og om Reglen for sin Handling, ingenlunde
tvivler om en Mængde sympathetiske Følelser og Stemninger. Man
seer paa den anden Side, især i vor Tid, Mennesker der have
Fortvivlelsen i Hjertet, og som dog have beseiret Tvivlen.
Det har især været mig paafaldende ved at betragte enkelte
af Tydsklands Philosopher. Deres Tanke er beroliget, den
objective logiske Tanke er bragt til Hvile i sin tilsvarende
Objectivitet, og dog ere de Fortvivlede, om de end adsprede
sig ved den objective Tænkning, thi et Menneske kan adsprede
sig paa mange Maader, og«der er neppe noget saa bedø-
vende Middel som abstrakt Tænkning fordi det der gjelder
om at forholde sig saa upersonligt som muligt. Tvivl og For-
tvivlelse høre altsaa hjemme i aldeles forskjellige Sphærer,
det er forskjellige Sider af Sjælen, der blive satte i Bevæ-
gelse. Dog hermed er jeg ingenlunde tilfredsstillet, thi saa
bleve Tvivl og Fortvivlelse hinanden sideordnede, og dette er
ikke Tilfældet Fortvivlelse er et langt dybere og fuldstæn-
digere Udtryk, dens Bevægelse langt mere omfattende end
Tvivlens. Fortvivlelse er netop et Udtryk for den hele Per-
sonlighed, Tvivl kun for Tanken. Den formeentlige Objectivi-
tet, Tvivlen har, hvoraf den er saa fornem, er netop et Ud-
tryk for dens Ufuldkommenhed Tvivl ligger derfor i Disse-
rentsen, Fortvivlelse i det Absolute. Der hører Talent til at
tvivle, men der hører slet ikke Talent til at fortvivle; men
Talent er som saadant en Differents, og hvad der, for at
gjøre sig gjeldende, fordrer en Disserents, kan aldrig være det
Absolute; thi det Absolute kan kun være som det Absolute for det
Absolute. Det ringeste, mindst begavede Menneske kan fortvivle,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free