- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
238

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

238

let; thi det er egentlig Fortvivlelsens Bevægelser, der ere
fremsatte deri: paa den ene Side den ganske Verden, paa
den anden Side Ens egen Sjæl. Du vil let see, at man, naar
man forfølger dette Udtryk, kommer til den samme abstrakte
Bestemmelse af »Sjæl«, som vi for i den psychologiske Over-
veielse af at ønske uden dog at blive en Anden kom til Be-
stemmelsen af det Ord »Selv«. Naar jeg nemlig kan vinde
den ganske Verden og dog tage Skade paa min Sjæl, saa
maa der i det Udtryk: ganske Verden, ogsaa ligge alle de
Endeligheder, jeg umiddelbar som saadan er i Besiddelse af.
Min Sjæl viser sig da som indifferent mod disse. Naar jeg
kan tabe den ganske Verden uden at tage Skade paa min
Sjæl, saa ligger i det Udtryk: ganske Verden, atter alle de
Endelighedens Bestemmelser, jeg umiddelbar som Saadan har,
og dog er min Sjæl uskadt, den er altsaa indifferent derimod.
Jeg skan tabe min Rigdom, min Ære i Andres Øine, min
Aandskraft, og dog ikke tage Skade paa min Sjæl, jeg kan
vinde det Alt og dog tage Skade. Hvad er da min Sjæl, hvad er
dette mit inderste Væsen, der kan blive uanfaegtet as dette Tab og
lide Skade ved denne Gevinst? For den Fortvivlende viser
denne Bevægelse sig; det er intet rhetorisk Udtryk, men det
eneste adæqvate, naar han paa den ene Side seer den ganske
Verden, og paa den anden Side sig selv, sin Sjæl. J For-
tvivlelsens Øieblik viser Adskillelsen sig, og nu gjelder det om,
hvorledes han fortvivler; thi det er, som jeg ovenfor har
udviklet i Anledning as enhver æsthetisk Livs-Anskuelse det
er Fortvivlelse at vinde den ganske Verden, og det saaledes-,
at man tager Skade paa sin Sjcel, og dog er det min inder-
lige Overbeviisning at det for et Menneske er hans sande
Frelse, at fortvivle. Her viser sig atter Betydningen af at ville
sin Fortvivlelse, at ville den i uendelig Forstand, i absolut
Forstand, thi en saadan Villen er identisk med den absolute
Hengivelse. Vil jeg derimod min Fortvivlelse i endelig For-
stand, saa tager jeg Skade paa min Sjæl, thi da kommer
mit inderste Væsen ikke til Gjennembrud i Fortvivlelsen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free