- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
261

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

261

har valgt sig selv absolut, saa er han ikke i noget frit For-
hold til Gud, og i Friheden ligger netop det Eiendommelige
ved den christelige Fromhed. Dette frie Forhold udtrykkes i
Mystikerens Sprog ofte saaledes, at han er det absolute Du.
Mhstikeren har valgt sig selv absolut og altsaa efter sin Fri-
hed, og er altsaa eo ipso handlende, men hans Handling er
indvortes Handling. Mystikeren vælger sig selv i sin fuld-
komne Jsolation, for ham er den hele Verden død og tilin-
tetgjort, og den trættede Sjæl vælger Gud eller sig selv.
Dette Udtryk, den trættede Sjæl, maa ikke misforstaaes, ikke
misbruges til Mystikerens Forkleinelse, som om det var en
mislig Sag, at Sjælen først naar den var bleven træt af
Verden valgte Gud. Med dette Udtryk betegner Mystikeren
uden Tvivl sin Anger over, ikke før at have valgt Gud, og
hans Træthed maa ikke ansees for identisk med Kjede til Livet.
Allerede her vil Du see, hvor lidet ethisk Mystikerens Liv
dog egentlig er anlagt, da det er Angerens høieste Udtryk
at angre, at han ikke tidligere, førend han blev concret i
Verden, at han ikke, medens hans Sjæl blot var bestemt ab-
strakt, som Barn altsaa, valgte Gud.

Mystikeren er, idet han har valgt, eo ipso Handlende;
men hans Handling er indvortes Handling. Forsaavidt han
er handlende, har da hans Liv en Bevægelse, en Udvikling,
en Historie. En Udvikling kan imidlertid i den Grad være
metaphysisk eller æsthetisk, at det bliver tvivlsomt, hvorvidt
man i egentlig Forstand tør kalde den en Historie, da man
derved jo tænker paa en Udvikling under Frihedens Form.
En Bevægelse kan i den Grad være desultorisk, at det kan
være tvivlsomt, hvorvidt man tør kalde den en Udvikling.
Naar saaledes Bevægelsen bestaaer i at et Moment atter og
atter kommer igjen, saa har man unegtelig en Bevægelse, ja,
man kan maaskee opdage en Lov for Bevægelsen ; men man
har ingen Udvikling. Gjentagelsen i Tiden er uden Betydning,
og Continuiteten mangler. Dette er i høi Grad Tilfælde med
Mystikerens Liv. Det er forfærdeligt at læse en Mystikers
Klager over de matte Øieblikke Naar da det matte Øieblik

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free