- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
269

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

269

Endeligheden er Synd, saa siger han dermed dog nærmest
det Samme, som naar han kalder den Forfængelighed Vil
han derimod fastholde det Ord »Synd« ethisk, saa bestemmer
han sit Forhold dertil ikke ethisk, men metaphysisk, thi det
ethiske Udtryk vilde ikke være at flye bort, men at gaae ind
deri, at ophæve det, eller at bære det. Den ethiske Anger har
kun to Bevægelser, enten ophæver den sin Gjenstand eller den
bærer den. Disse to Bevægelser antyde ogsaa et concret For-
hold mellem det angrende Individog det, der er Gjenstand
for hans Anger, hvorimod det, at slye bort, udtrykker et ab-
strakt Forhold.

Mystikeren vælger sig selv abstrakt, man kan derfor sige,
han vælger sig selv bestandig ud af Verden; men Følgen deraf
er, at han.ikke kan vælge sig selv tilbage i Verden igjen. Det
sande concrete Valg er det, hvorved jeg i samme Øieblik som
jeg vælger mig ud as Verden, vælger mig tilbage i Verden.
Naar jeg nemlig angrende vælger mig selv, saa samler jeg
mig selv i hele min endelige Concretion, og idet jeg saaledes
har valgt mig selv ud af Endeligheden, er jeg i den absolu-
teste Continuitet med denne.

Da Mystikeren vælger sig selv abstrakt, saa er hans
Ulykke, at han har saa vanskeligt ved at komme i Bevægelse,
eller rettere sagt, at det er ham en Umulighed. Som det
gaaer Dig med Din, jordiske første Kjærlighed, saaledes gaaer
det Mystikeren med hans religiøse første Kjærlighed Han har
smagt dens hele Salighed, og har nu Jntet at gjøre uden
at vente paa, om den vil komme igjen i ligesaa megen Her-
lighed, og herom kan han let fristes til at nære en Tvivl,
der er den saa ofte af mig paapegede, at Udvikling er Til-
bagegang, er en Sætten af. For en Mystiker er Virkelighe-
den en Forsinkelse, ja af saa betænkelig Art, at han næsten
løber Fare for, at Livet berøver ham hvad han engang
har eiet. Vilde man derfor spørge en Mystiker, hvad er Li-
vets Betydning, saa vilde han maaskee svare: det er Livets
Betydning at lære Gud at kjende, at forelske sig iham. Dette
er imidlertid ikke Svar paa Spørgsmaalet; thi her er Livets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free