- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Andet Bind /
296

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

296

er en Nødvendighed, saa er han blot Moment, og hans
Liv er ikke skjønt

Naar Du definerer det Skjønne ved det, der har sin
Teleologi i sig selv, og som Exempler anfører en Pige, eller
Naturen, eller et Kunstværk, saa skjønner jeg ikke rettere, end
at den hele Tale om, at alt dette har sin Teleologi i sig selv,
er en Illusion. For at der skal være Tale om Teleologi,
maatte ·der være en Bevægelse, thi saasnart jeg tænker et
Maal, tænker jeg en Bevægelse, selv om jeg tænker En ved
Maalet, tænker jeg dog altid en Bevægelse, da jeg tænker,
at han er kommen dertil ved en Bevægelse Det, Du kalder
skjønt, mangler aabenbart Bevægelsen; thi det Skjønne iNa-
turen er paa eengang, og naar jeg betragter et Kunstværk
og gjennemtrænger dets Tanke med min Tanke, saa er det
egentlig i mig at Bevægelsen foregaaer, ikke i Kunstværket.
Du kan derfor gjerne have Ret i, at det Skjønne har sin
Teleologi i sig selv, men saaledes som Du opfatter og an-
vender det, er det dog egentlig et negativt Udtryk, der beteg-
ner, at det Skjønne ikke har sin Teleologi i et Andet. Du
vil derfor heller ikke kunne bruge et tilsyneladende fynonymt
Udtryk, at det Skjønne, Du taler om, har indre Teleologi
eller immanent Teleologi. Saasnart Du nemlig bruger det,
saa fordrer Du Bevægelse, Historie, og derved har Du over-
skredet Naturens og Kunstens Sphærer, og er i Frihedens
og derved i Ethikens

Naar jeg nu siger, at Jndividet har sin Teleologi i sig
selv, saa kan dette ikke misforstaaes-, som om jeg derved meente,
at Jndividet var det Centrale, eller at Jndividet i abstrakt
Forstand skulde være sig selv nok, thi tages det abstrakt, saa
faaer jeg dog ingen Bevægelse Jndividet har sin Teleologii
sig selv, har indre Teleologi, er sig selv sin Teleologi; hans
Selv er da det Maal, hvortil han stræber. Dette hans Selv
er imidlertid ikke en Abstraktion, men absolut concret. J Be-
vægelsen hen til sig selv kan han da ikke forholde sig negativ
mod sin Omverden, thi saa er hans Selv en Abstraktion og
bliver det; hans Selv maa aabne sig efter sin hele Con-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/2/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free