- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
108

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

kom, der tillod at give Kjærligheden sit Udtryk i Tiden, da vilde
de være istand til at begynde netop der, hvor de vilde have be-
gyndt, hvis de oprindeligen havde været forenede. Den, der for-
staaer dette, hvad enten han er en Mand eller en Qvinde, han kan
aldrig blive bedragen, thi det er kun de lavere Naturer, der indbilde
sig, at de ere bedragne. Ingen Pige, der ikke er saa stolt, forstaaer
egentlig at elske, men er hun saa stolt, da kan Alverdens List og
Kløgt ikke bedrage hende.

J den uendelige Resignation er der Fred og Hvile; ethvert
Menneske, der vil det, der ikke har fornedret sig selv ved — hvad
der er endnu forfærdeligere end at være for stolt — at lade haant
om sig selv, kan optugte sig selv til at gjøre denne Bevægelse, der
i sin Smerte sorsoner med Tilværelsen Den uendelige Resig-
nation er hiin Skjorte, om hvilken der tales i et gammelt Folke-
sagn. Traaden er fpunden under Taarer, bleget ved Taarer,
Skjorten syet i Taarer, men da beskytter den ogsaa bedre end
Jern og Staal. Det Ufuldkomne i Folkesagnet er, at en Tredie
kan forarbeide dette Linned. Hemmeligheden i Livet er, at En-
hver maa sye sig den selv, og Mærkeligheden er, at en Mand kan
sye den fuldt saa vel som en Qvinde. J den uendelige Resig-
nation er der Fred og Hvile og Trøst i Smerten, det vil sige naar
Bevægelsen er gjort normalt. Det var mig imidlertid ikke van-
skeligt at skrive en heel Vog, naar jeg vilde gjennemgaae de for-
skjellige Misforstaaelser, de bagvendte Stillinger, de sjuskede Be-
vægelser, jeg har stødt paa blot i min lille Praxis-. Man troer
meget lidt paa Aand, og dog gjelder det netop om Aand for at
gjøre denne Bevægelse, det gjelder om, at den ikke er et een-
sidigt Resultat af en dira neoessitas, og jo mere denne er tilstede,
desto tvivlsommere bliver det altid, om Bevægelsen er normal.
Naar man saaledes vil mene, at den kolde, ufrugtbare Nødven-
dighed nødvendigt maa være tilstede, saa siger man dermed,
at Jngen kan opleve Døden, før han virkelig døer, hvilket forekom-
mer mig en cras Materialisme Dog i vor Tid bekymrer man
sig mindre om at gjøre rene Bevægelser. Dersom Een, der
skulde lære at dandse, vilde sige: nu har i Aarhundreder den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free