- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
122

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122

haft en retfærdig Søn, og dog vilde have kaldt ad Lictorerne
for at henrette ham — hvo skulde da have forstaaet dem? Hvis
disse tre Mænd paa det Spørgsmaal, hvorfor de gjorde det,
havde svaret: det er en Prøvelse, i hvilken vi forsøges, skulde
man da have forstaaet dem bedre?

Naar Agamemnon, Jephtah, Brutus i det afgjørende
Øieblik heltemodigen overvinder Smerten, heltemodigen har
tabt det Elskede og blot skal fuldkomme Gjerningen i det Ydre,
da skal der aldrig være en adelig Sjæl i Verden, uden at han
har Medlidenhedens Taarer for deres Smerte, Beundringens
for deres Daad. Hvis derimod disse tre Mænd i det afgjørende
Øieblik til det Heltemod, med hvilket de bar Smerten, vilde
føie det lille Ord: det skeer dog ikke —- hvo skulde da forstaae
dem? Hvis de som en Forklaring tilføiede: det troe vi i Kraft
af det Absurde, hvo skulde da bedre forstaae dem, thi hvo skulde
ikke let forstaae, at det var absurdt, men hvo skulde forstaae,
at man saa kunde troe det?

Forskjellen mellem den tragiske Helt og Abraham er let
iøinefaldende Den tragiske Helt bliver endnu indenfor det
Ethiske. Han lader et Udtryk af det Ethiske have sit Islog i et
høiere Udtryk af det Ethiske, han nedsætter det ethiske Forhold
mellem Fader og Søn eller Datter og Fader til en Følelse,
der har sin Dialektik i sit Forhold til Sædelighedens Idee.
Der kan da her ikke være Tale om en teleologisk Suspension af
selve det Ethiske·

Med Abraham forholder det sig anderledes. Han overskred
ved sin Gjerning hele det Ethiske, og havde et høiere rxzog uden-
for, i Forhold til hvilket han suspenderede dette. Thi jeg gad
dog nok vide, hvorledes man vil bringe Abrahams Gjerning
i Forhold til det Almene, om der lader sig opdage nogensom-
helst anden Berøring mellem det, Abraham gjorde, og det Al-
mene end den, at Abraham overtraadte det. Det er ikke for at
frelse et Folk, ikke for at hævde Statens Jdee, at Abraham gjør
det, ikke for at forsone vrede Guder. Kunde der være Tale om,
at Guddommen var vred, da var han jo kun vred paa Abraham,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free