- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
123

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

123

og Abrahams hele Gjerning staaer i intet Forhold til det Almene,
er et reent privat Foretagende. Medens derfor den tragiske
Helt er stor ved sin sædelige Dyd, er Abraham stor ved en reen
personlig Dyd. Der er intet høiere Udtryk for det Ethiske i Abra-
hams Liv, end dette, at Faderen skal elske Sønnen. Det Ethiske
i Betydning af det Sædelige kan der- slet ikke være Tale om.
Forsaavidt det Almene var tilstede, var det jo krypt i Isaak,
skjult saa at sige iJsaaks Lænd, og maatte da raabe med Jfaaks
Mund: Gjør det ikke, Du tilintetgjør Alt.

Hvorfor gjør Abraham det da? For Guds Skyld og aldeles
identisk hermed for sin egen Skyld. For Guds Skyld gjør han
det, fordi Gud fordrer dette Bevis paa hans Tro, for sin egen
Skyld gjør han det, at han kan føre Beviser Eenheden heraf
er aldeles rigtigt udtrykt i det Ord, hvormed man altid har be-
tegnet dette Forhold: det er en Prøvelse, en Fristelse. En Fri-
ftelsez men hvad vil dette sige? Det, der ellers frister et Menne-
ske, er jo det, der vil holde ham tilbage fra at gjøre sin Pligt,
men her er Fristelsen selve det Ethiske, der vil holde ham tilbage
fra at gjøre Guds Villie. Men hvad er da Pligten? Pligten
er jo netop Udtrykket for Guds Villie.

Her viser Nødvendigheden sig af en ny Kategori for at
forstaae Abraham. Et saadant Forhold til Guddommen kjen-
der Hedenskabet ikke. Den tragiske Helt træder ikke i noget privat
Forhold til Guddommen, men det Ethiske er det Guddommelige,
og derfor lader det Paradoxe deri sig mediere i det Almene.

Abraham kan.ikke medieres, hvilket ogsaa kan udtrykkes
saaledes: han kan ikke tale. Saasnart jeg taler, udtrykker jeg
det Almene, og naar jeg ikke gjør det, saa kan Ingen forstaae
mig. Saasnart da Abraham vil udtrykke sig i det Almene, saa
maa han sige, at hans Situation er en Anfægtelse, thi han har
intet høiere Udtryk af det Almene, der staaer over det Almene,
han overtræder.

Medens derfor Abraham vækker min Beundring, for-
færder han mig tillige. Den, der fornegter sig selv og opoffrer
sig for Pligten, han opgiver det Endelige for at gribe det Uen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free