- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
133

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

133

af det Absurde Troen. Dette kan jeg vel forstaae, uden derfor at
paastaae, at jeg har Troen. Naar Troen ikke er Andet end hvad
Philosophien udgiver den for, saa er allerede Socrates gaaet
videre, langt videre, istedenfor at det er omvendt, at han ikke
er kommen til den. Han har i intellectuel Henseende gjort Uen-
delighedens Bevægelse Hans Uvidenhed er den uendelige Re-
signation. Denne Opgave er allerede en passende for menneske-
lige Kræfter, om man end i vor Tid sorsmaaer den; men først
naar den er gjort, først naar den Enkelte har udtømt sig selv i
det Uendelige, først da er det Punkt kommet, da Troen kan bryde
frem.

Troens Paradox er da dette, at den Enkelte er høiere end
det Almene, at den Enkelte, for at erindre om en nu sjeldnere
dogmatisk Distinction, bestemmer sit Forhold til det Almene ved
sit Forhold til det Absolute, ikke sit Forhold til det Absolute ved
sit Forhold til det Almene. Paradoxet kan ogsaa udtrykkes saa-
ledes, at der er en absolut Pligt mod Gud; thi i dette Pligtfor·
hold forholder den Enkelte som den Enkelte sig absolut til det
Absolute. Naar det da i denne Forbindelse hedder, at det er
Pligt at elske Gud, saa siges dermed noget Andet end i det Fore-
gaaende; thi er denne Pligt absolut, saa er det Ethiske nedsat
til det Relative. Heraf følger dog ikke, at dette skal tilintetgjøres,
men det faaer et ganske andet Udtryk, det paradoxe Udtryk,
saaledes at f. Ex. Kjærlighed til Gud kan bringe Troens Ridder
til at give sin Kjærlighed til Næsten det modsatte Udtryk af hvad
der ethisk talt er Pligt.

Forholder det sig ikke saaledes, da har Troen ikke sin Plads
i Tilværelsen, saa er Troen en Anfægtelse, og Abraham er tabt,
da han gav efter for den.

Dette Paradox lader sig ikke medierez thi det beroer netop
paa, at den Enkelte kun er den Enkelte. Saasnart denne Enkelte
vil udtrykke sin absolute Pligt i det Almene, blive sig denne be-
vidst i dette, saa erkjender han sig selv at være i Anfægtelse, og
kommer da, hvis han ellers gjør den Modstand, ikke til at op-
fylde den saa kaldte absolute Pligt, og hvis han ikke gjør det,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free