- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
141

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

141

kan altid være sikker paa, at han ikke er nogen Troens Ridder,
men den, som seer det, han skal ikke ville negte, at selv den mest
forsøgte tragiske Helt han gaaer som i en Dands i Sammen-
ligning med Troens Ridder, der kun kommer langsomt og kry-
bende frem. Og naar han har indseet dette og forvisset sig om,
at han ikke har Mod til at forstaae det, da skal han vel ane den
vidunderlige Herlighed, som hiin Ridder opnaaer, at han bliver «
Guds Fortrolige, Herrens Ven, at jeg skal tale ret menneskeligt,
at han siger Du til Gud i Himlene, medens selv den tragiske Helt
kun tiltaler ham i 3die Person.

Den tragiske Helt er snart færdig, og har snart udstridt, han
gjør den uendelige Bevægelse og er nu betrygget i det Almene.
Troens Ridder derimod holdes sovitlosz thi han proves bestan-
dig, og i ethvert Øieblik er der en Mulighed af at kunne vende
angrende tilbage til det Almene, og denne Mulighed kan ligesaa
godt være en Anfægtelse som Sandhed. Oplysning derom kan
han ikke hente hos noget Menneske ; thi saa er han udenfor Para-
doxet.

Troens Ridder har da først og fremmest Lidenskab til i et
eneste Moment at concentrere hele det Ethiske, han bryder, at
han kan give sig selv den Forvisning, at han virkelig elsker Isaak
af sin ganske Sjæls-) Kan han ikke det, saa ligger han i Anfæg-

-) Forskjellen mellem Collisionen, saaledes som denne er sat den
tragiske Helt og Troens Ridder, vil jeg endnu engang belyse. Den tra-
giske Helt forvisser sig om, at den ethiske Forpligtelse er totalt tilstede
i ham derved, at han forvandler den til et Ønske. Agamemnon kan saa-
ledes sige: dette er mig Beviset for, at jeg ikke krænker min Faderpligt,
at det, der er min Pligt, er mit eneste Ønske. Vi have altsaa her Ønske
og Pligt ligeoverfor hinanden. Det Lykkelige i Livet er, at det falder
sammen, at mit Ønske er min Pligt og omvendt, og de fleste Menne-
skers Opgave i Livet er netop at blive i deres Pligt, og at forvandle
den ved deres Begeistring til deres Ønske. Den tragiske Helt opgiver sit
Ønske for at fuldkomme sin Pligt. For Troens Ridder er Ønske og Pligt
ogsaa identiske, men der fordres, at han skal opgive begge Dele. Naar
han da vil resignere ved at opgive sit Ønske, da finder han ikke Hvile;
thi det er jo han Pligt. Vil han blive iPligten og i sit Ønske, da bliver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free