- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
147

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

147

sov-Jav ,««5(»2, meg- Iomk Herr-, Megessxsem sem ayaypmgmtg
(csr oap. 11). Det er naturligt kun det andet Moment, der her
beskæftiger mig: apayngmg Gjenkjendelsen. Overalt hvor der
kan være Tale om en Gjenkjendelse, der er eo ipso Tale om en
foregaaende Skjulthed. Som da Gjenkjendelsen bliver det Løsende,
det Relaxerende, saaledes er Skjultheden det Spændende i det
dramatiske Liv. Hvad Aristoteles i det Foregaaende af samme
Capitel udvikler angaaende Tragediensforskjellige Værd alt i For-
hold til som Roms-ma og ayayngmrg carambolere, samt om
den enkelte og den dobbelte Gjenkjendelse, kan jeg her ikke tage Hen-
syn til, om det end frister ved sin Inderlighed og sin stille For-
tabelse især den, der længe nok blev trættet af Oversigtsmæn-
denes overfladiske Alvidenhed. En almindeligere Bemærkning
maa her finde sin Plads. J den græske Tragedie er Skjultheden
(og som en Følge deraf Gjenkjendelsen) en episk Resi, der har
fin Grund i et Fatum, i hvilket den dramatiske Handling for-
svinder, hvorfra denne har sit dunkle gaadefulde Udspring.
Deraf kommer det, at den Virkning, en græsk Tragedie frem-
bringer, har en Lighed med Indtrykket af en Marmor-Statue,
der mangler Øiets Magt. Den græske Tragedie er blind. Der-
for hører der en vis Abstraktion til for ret at lade fig paavirke
af den. En Søn myrder fin Fader, men først bag efter faaer
han at vide, at det er hans Fader. En Søster vil offre sin Bro-
der, men i det afgjørende Øieblik faaer hun det at vide. Dette
Tragiske kan mindre beskjæftige vor reflecterende Tid. Det
nyere Drama har opgivet Skjebnen, har dramatisk emanci-
peret sig, er seende, skuer ind i sig selv, optager Skjebnen i fin
dramatiske Bevidsthed. Skjultheden og Aabenbarelsen er da
Heltens fri Gjerning, for hvilken han er ansvarlig

Ogsaa i det nyere Drama hører Gjenkjendelsen og Skjult-
heden med fom et væsentligt Element. At anføre Exempler
herpaa vilde være for vidtløftigt Jeg er høflig nok til at antage,
at Enhver i vor Tid, der er faa æsthetisk vellystig, saa potent og
opildnet, at den undfanger lige faa let som Agerhonen, der efter
Aristoteles Udsagn har nok af at høre Hannens Røst eller dens

10«·

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free