- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
163

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

163

delbarhed, Synden er en senere Umiddelbarhed· J Synden er
den Enkelte allerede iRetning af det dæmoniske Paradox høiere
end det Almene, fordi det er en Modsigelse af det Almene at
ville fordre sig selv af den, der mangler oonditio sine qua non.
Dersom Philosophien blandt Andet ogsaa tænkte paa, at det
kunde falde et Menneske ind at ville handle efter dens Lære,
faa vilde man faae en besynderlig Comedie ud deraf. En Ethik,
der ignorerer Synden, er en aldeles ørkesløs Videnskab, men
gjør den Synden gjeldende, faa er den ea jpso ude over sig selv.
Philosophien lærer, at det Umiddelbare skal ophæves-» Dette
er sandt nok; men, hvad der ikke er sandt, er, at Synden er uden
videre det Umiddelbare, ligesaa lidet som Troen uden videre
er det Umiddelbare.

Saasnart jeg bevæger mig i disse Sphærer, da gaaer Alt
let, men hvad her er sagt, forklarer heller ikke Abraham; thi
Abraham var ikke ved Synden bleven den Enkelte, han var
tvertimod den retfærdige Mand, der er Guds Udvalgte Analo-
gien til Abraham vil da først vise sig, efterat den Enkelte er bragt
istand til at kunne gjøre det Almene, og nu Paradoxet gjen-
tager sig.

Havmandens Bevægelser kan jeg derfor forstaae, medens
jeg ikke kan forstaae Abraham; thi Havmanden kommer netop
ved Paradoxet til at ville realisere det Mmene Forbliver han
nemlig skjult og indvier sig til alle Angerens Qvaler, da vorder
han en Dæmon, og er som saadan tilintetgjort. Forbliver han
skjult, men mener ikke kløgtigt ved selv at martres i Angerens
Trældom at kunne arbeide Agnete løs, saa faaer han vel Fred,
men han er tabt for denne Verden. Bliver han aabenbar, lader
han sig frelse ved Agnete, da er han det største Menneske, jeg
kan forestille mig; thi det er kun Æsthetiken, der letsindig mener
at prise Kjærlighedens Magt ved at lade den Fortabte elskes
af en uskyldig Pige og derved frelses; det er kun Æsthetiken,
der seer feil, og troer, at Pigen er Heltinden, istedenfor at Hav-
manden er det. Havmanden kan da ikke tilhøre Agnete uden
at han, efterat have gjort Angerens uendelige Bevægelse, endnu

11-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free