- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
271

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

271

Job holder imidlertid fast ved Sit. Hans Paastand er som
en Passeerseddel, ved hvilken han forlader Verden og Menne-
skene, den er en Fordring, Menneskene protestere, men Job
dog ikke tilintetgjør Han bruger ethvert Middel for at bevæge
sine Venner. Han søger at røre dem til Medlidenhed (,,forbar-
mer Eder over mig"), han forfærder dem med sin Stemme
(,,J sammenvæve Løgn««). Forgjeves. Hans Smertes-Skrig
bliver hæftigere og hæftigere, alt eftersom ved Vennernes
Modsigelse Reflexionen netop fordyber sig i hans Lidelser.
Dog dette bevæger ikke Vennerne, og derom dreier Sagen
sig jo ikke. De ville gjerne give ham Ret i, at han lider, at han
har Grund til at skrige, at ,,Skov-Æselet ikke skryder over Græs-
set", men de fordre, at han skal see Tugtelsen deri.

Hvorledes forklarer man nu Jobs Paastand? Forklaringen
er denne: det Hele er en Prøvelse Denne Forklaring efter-
lader imidlertid ny Vanskelighed, hvilken jeg har stræbt at gjøre
mig tydelig paa følgende Maade. Videnskaben afhandler og
forklarer jo Tilværelsen og i Tilværelsen Menneskets Forhold
til Gud. Hvilken Videnskab er nu af den Beskaffenhed, at den
har Plads for et Forhold, der er bestemt som Prøvelse, hvilken
uendeligt tænkt slet ikke er, men kun er for Jndividet? En saa-
dan Videnskab existerer ikke og kan umulig existere. Hertil kom-
mer: Hvorledes faaer Jndividet at vide, at det er en Prøvelse?
Det Jndivid, der overhovedet har Forestilling om en Existents
i Tanke og en Bevidstheds Væren, indseer let, at dette ikke er
saa hurtigt gjort som sagt, eller saa hurtigt forbi som det er sagt,
eller saa hurtigt fastholdt som det er sagt. Først maa jo Begi-
venheden klares ud af de kosmiske Forhold og faae en religieus
Daab og et religieus Navn, saa skal man fremstille sig for Ethi-
ken til Visitation og saa kommer Udtrykket: en Prøvelse J den
Tid før existerer Jndividet aabenbart ikke i Kraft af Tanke.
Enhver Forklaring er mulig, og Lidenskabens Hvirvel er løs-
given. Kun de Mennesker, der ikke have Forestilling, eller dog
en uværdig Forestilling om at leve i Kraft af Aand, ere hur-
tigt færdige i denne Henseende, de have en Halvtimeslæsning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free