Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
216
jeg tillyver mig hvad der ikke tilkommer noget Menneske, og Du
vredes ligesaa meget, naar jeg lognagtigen vil tilskrive Dig Op-
findelsen. Er dette ikke besynderligt, at der er noget Saadant til,
hvorom Enhver, der veed det, tillige veed at han ikke har opfun-
det det, uden at dette Huus-forbi standser eller kan standses, om
man saa gik til alle Mennesker? Men dog fortryller denne Be-
synderlighed mig i høieste Maade, da den gjør Prøven paa
Hypothesens Rigtighed og beviser den. Det var jo og urimeligt
at forlange af et Menneske, at han ved sig selv skulde opdage,
at han ikke var til, Men denne Overgang er jo Jgjenfgdelsens
fra ikke at være til, til at være til. Om han bag efter har for-
staaet det, gjør jo intet til Sagen, thi fordi man forstaaer at
bruge Krudtet, at opløse det i dets Bestanddele, derfor har man
jo ikke opfundet det. Saa vredes Du da kun paa mig, og paa
ethvert Menneske, der vil give sig Mine af at have opfundet
det; men derfor behøver Du jo ikke at vredes paa Tanken«.
Capitct 11.
Guden som Lærer og Frelser-.
(Et digterisk Forsog.)
Lader os korteligen betragte Socrates, som jo ogsaa var
en Lærer Han fødtes under bestemte Livsforhold, dannedes i
det Folk, han tilhørte, og da han i en modnere Alder fornam
et Kald i sig og en Tilskyndelse, begyndte han paa sin Viis at
lære Andre. Efterat han da havde levet nogen Tid som Socra-
tes, fremtraadte han, da Tiden forekom han beleilig, som
Læreren Socrates. Selv var han paavirket af Omstændig-
hederne, selv greb han atter ind i dem. Jdet han fuldkom-
mede sin Gjerning, tilfredsstillede han ligesaa meget den For-
dring, der var i ham, som den Fordring, andre Mennesker
kunde have paa ham. Saaledes forstaaet, og dette var jo den
socratiske Forstaaelse, ligger Læreren i et Vexelforl)old, idet
Livet og Forholdene blive Anledningen for ham til at vorde
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>