- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
245

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

245

det Foregaaende) vorder den Lærende Usandheden, men netop
dette gjør en Begynden i Øieblikket nødvendig Forargelsens
Udtryk er, at Øieblikket er Daarskaben, Paradoxet er Daar-
skabenz hvilket er Paradoxets Fordring paa at Forstanden er
det Absurde, men nu ved en Resonnants lyder ud af Forargel-
sen. Eller Øieblikket skal bestandig komme, man seer det an,
og Øieblikket skal være det Anseeligez men da Paradoxet har
gjort Forstanden til det Absurde, saa er Forstandens Anseelig-
hed intet Kjendetegn.

Forargelsen bliver da udenfor Paradoxet, og Grunden er,
quia absurdum. Dog har Forstanden ikke opdaget det, da det
tvertimod er Paradoxet, som opdagede det, og som nu tager
Vidnesbyrdet af Forargelsen. Forstanden siger, at Paradoxet
er det Absurde, men dette er kun en Vrængen efter, thi Para-
doxet er jo Paradoxet, quja absuxdum Forargelsen bliver uden-
for Paradoxet og beholder Sandsynligheden, medens Para-
doxet er det Usandfynligste· Det er atter ikke Forstanden, som
opdager det, men den snakker kun Paradoxet efter Munden,
hvor underligt det end synes; thi Paradoxet siger selv: Kome-
dier og Romaner og Løgne maae være sandsynlige; men hvor-
ledes skulde jeg være sandsynlig? Forargelsen bliver udenfor
Paradoxet, hvad Under, da Paradoxet er Underet? Dette har
Forstanden ikke opdaget, tvertimod det var Paradoxet der anviste·
Forstanden Pladsen paa Forundringsstolen og svarer denne:
nu hvad forundres Du over, det er netop som Du siger det,
og det Forunderlige er, at Du troer, det er en Jndvendingz
men Sandheden i en Hyklers Mund er mig kjærere end at
høre den af en Engel og en Apostel· Naar Forstanden bryster
sig af sin Herlighed i Sammenligning med Paradoxet, der er
det Usleste og meest Foragtede, saa har Forstanden ikke opfun-
det dette, men Paradoxet er selv Opfinderen, der overlader
Forstanden alt det Splendide, endog de splendide Synder (vitia
splendida). Naar Forstanden vil forbarme sig over Para-
doxet og hjælpe det til Forklaringen, saa finder Paradoxet sig
vel ikke deri, men finder det i sin Orden, at Forstanden gjør

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0257.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free