- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
282

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

282

føie Dig, blev Tale derom, fulgte deraf, at Talen om alle disse
Forskjelligheder, dersom den ikke var splidagtig med sig selv,
ikke burde lade sig sammenfatte under Eet ligeoverfor den
Bestemmelse: den samtidige Discipel? Eller handlede Talen
rigtigt, om den bar sig ad som Du, saa den var eenfoldig nok
til at gjøre, hvad Du var listig nok til, at faae Spørgsmaalet
om Discipelen paa anden Haand forvandlet til et ganske andet
Spørgsmaal, hvorved Du fandt Leilighed til istedenfor at sam-
tykke eller misbillige mit Forslag, at narre mig med et nyt
Spørgsmaal? Men da Du formodentligen ikke ønsker at fort-
sætte denne Samtale, af Frygt for at den skal udarte til Sophi-
steri og Kjævl, saa vil jeg afbryde den; men af Udviklingen,
som jeg nu agter at fremsætte den, vil Du see, at der er taget
Hensyn til de Yttringer, der ere forfaldne imellem os.«

§ 1.

Discipelen paa anden Haand i fin Forsijellighed

fra sig selv.

Her reflecteres altsaa ikke paa den secundaire Discipels For-
hold til den samtidige, men den Forskjellighed, paa hvilken
der reflecteres, er en saadan, at det indbyrdes Forskjelliges Lig-
hed overfor et Andet bliver tilbage; thi den Forskjellighed, der
kun er forskjellig fra sig selv, bliver jo indenfor Ligheden med
sig selv. Paa Grund heraf er det heller ei nogen Vilkaarlig-
hed at bryde af, hvor man vil; thi den relative Forskjel er her
ingen Sorites, af hvilken Qvaliteten ved et ooup de mains skal
fremkomme, naar den er indenfor den bestemte Qvalitet. En
Sorites vilde kun fremkomme, hvis man gjorde det at være
Samtidig dialektisk i slet Forstand, f. Ex. ved at vise, at i en
vis Forstand var slet Jngen Samtidig, thi Jngen kunde være
samtidig med alle Momenter; eller ved at spørge, naar da Sam-
tidigheden ophørte, hvor Jkke-Samtidigheden begyndte, om der
ikke var et pruttende ooniinjum som den pratende Forstand
kunde sige om: til en vis Grad o.s.v. o.s.v. Lll slig umen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free