- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
289

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

289

vilde forekomme Barberer og Stundesløse at være et aller-
kjæreste lille Væsen, Speculationens høieste Triumph. — Eller
fødes maaskee Jndividet med begge Naturer paa eengang, vel
at mærke ikke to saadanne Naturer der høre sammen for at
danne den almindelige menneskelige Natur, men med to hele
menneskelige Naturer, hvoraf den ene forudsætter et mellem-
liggende Historisk. J saa Fald er Alt forvirret hvad vi projek-
terede i Cap. 1, vi staae ei heller ved det Socratiske, men ved
en Confusion, som end ikke Socrates vilde være istand til at
hæve. Det bliver en Forvirring forlænds, der har meget til-
fælleds med den af Apollonius af Tyana opfundne baglænds.
Han nøiedes nemlig ikke som Socrates med at erindre sig selv
som værende før han blev til (Bevidsthedens Evighed og Con-
tinuitet er det Dybsindige og Tanken i det Socratiske), men
var hurtig til at gaae videre, han erindrede nemlig, hvem han
havde været før han blev sig selv. Dersom hiint Faktum er blevet
naturaliseret, saa er Fødselen ikke mere Fødselen, men den
er tillige Jgjenfødelsen, saaledes at den, der aldrig har været,
han fødes igjen —- idet han fødes. —- J det individuelle Liv
udtrykkes det saaledes, at Jndividet fødes med Troen; i Slægten
maa det Samme udtrykkes saaledes, at Slægten efter hiint
Faktums Indtræden er bleven en ganske anden, og desuagtet
er bestemmet i Continuitet med den første. J saa Fald burde
Slægten antage et nyt Navn; thi Troen, saaledes som vi har
projekteret den, er vel intet Umenneskeligt, som en Fødsel inden-
for en Fødsel (Jgjenfødelsen), men vel derimod blev den et
eventyrligt Monstrum, hvis det var fom’vi have ladet Indven-
dingen ville det.

Conseqventsens Fordeel er ogsaa af en anden Grund en
tvivlsom Fordeel, forsaavidt den ikke er en simpel Conseqvents
af hiint Faktum. Lader os anslaae Confeqventsens Fordeel til
dens høieste Maximum, at hiint Faktum aldeles har omskabt
Verden, har gjennemtrængt endog det Ubetydeligste med sin
Allestedsnærværelse — hvorledes er dette gaaet til? Det er
dog ikke skeet med et eneste Slag, men successivt, og hvorledes

S. Kierkegaard 1V· 19

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free