- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
332

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

332

ind i Verden, var da Arvesynden ikke en actuel Synd i ham?
Eller betyder Arvesynden det Samme for Adam som for Enhver
i Slægten? I saa Fald er Begrebet hævet. Eller var Adams
hele Liv Arvesynden? Fodte den første Synd ikke andre Syn-
der i ham o: actuelle Synder? Feilen i det Foregaaende viser
sig her tydeligerez thi Adam er kommen saa phantastisk udenfor
Historien, at han er den Eneste, der er udelukket fra Forso-
ningen.

Hvorledes man da end stiller Problemet, saasnart Adam
kommer phantastisk udenfor, er Alt forvirret. At forklare Adams
Synd er derfor at forklare Arvesynden, og ingen Forklaring
hjælper Noget, der vil forklare Adam, men ikke Arvesynden,
eller vil forklare Arvesynden, men ikke Adam. Dette har sin
dybeste Grund i, hvad der er det Væsentlige i den menneske-
lige Existents, at Mennesket er Jndividuum og som saadant paa
eengang sig selv og hele Slægten, saaledes, at hele Slægten
participerer i Jndividet og Jndividet i hele Slægtens-) Fast-
holder man ikke dette, da kommer man enten ind i det pelas
gianske, socinianske, philanthropiske Eettal, eller i det Phan-
tastiske. Forstandens Prosaisme er, at Slægten numerisk opløses
i et einmal ein. Det Phantastiske er, at Adam nyder den vel-
meente Ære, at være mere end hele Slægten, eller den tve-
tydige Ære, at staae udenfor Slægten.

J ethvert Øieblik er det saaledes, at Jndividet er sig selv
og Slægten. Dette er Menneskets Fuldkommenhed seet som
Tilstand. Tillige er det en Modsigelse; men en Modsigelse er
altid Udtryk for en Opgave; men en Opgave er Bevægelse;
men en Bevægelse hen til det Samme som Opgave, der var
som det Samme opgivet, er en historisk Bevægelse Altsaa har
Jndividet Historie; men har Jndividet Historie har Slægten
det ogsaa. Ethvert Jndividuum har den samme Fuldkommen-
hed, netop derfor falde Jndividerne ikke numerisk fra hinanden,

M) Dersom saaledes en Enkelt kunde aldeles falde af fra Slægten, da
vilde hans Affald tillige bestemme Slægten anderledes-, hvorimod, hvis et
Dyr afsaldt fra Arten, vilde Arten være aldeles ligegyldig derved.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free