- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
335

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

335

Ved den første Synd kom Synden ind i Verden. Aldeles
paa samme Maade gjælder det om ethvert senere Menneskes
første Synd, at ved den kommer Synden ind i Verden. At
den før Adams første Synd ikke var der, er en i Forhold til
Synden selv aldeles tilfældig og uvedkommende Reflexion, der
aldeles ikke har Betydning eller Ret til at gjøre Adams Synd
større eller ethvert andet Menneskes første Synd mindre. Det
er netop et logisk og ethisk Kjetteri, at man vil give det Udseende
af, at Syndigheden i et Menneske quantitativt bestemmer sig
saalænge, at den tilsidst ved en generatio sequivooa frembringer
den første Synd i et Menneske. Dette skeer ikke, ligesaa lidet
som at Trop, der dog var en Mester i den quantitative Bestem-
mens Tjeneste, ved Hjælp af den blev Candidat. Lad Mathe-
matikere og Astronomer hjælpe sig, hvis de kan, med uendeligt
forsvindende Smaa-Størrelser, i Livet hjælper det Een ikke til
at faae Attestats, end mindre til at forklare Aand. Hvis ethvert
senere Menneskes første Synd saaledes fremgik af Syndigheden,
da er hans første Synd kun uvæsentlig at bestemme som den
første, men væsentlig at bestemme, hvis Sligt lod sig tænke,
efter sit Løbenummer i Slægtens almindelige synkende Fond.
Men saaledes er det ikke, og det er lige daarligt, ulogisk, uethisk,
uchristeligt, at ville beile til den Ære, at være første Opfinder,
og at ville skubbe Noget af sig, ved ikke at ville tænke Noget
ved hvad man siger, at man ikke har gjort Andet end hvad alle
Andre have gjort. Syndighedens Tilstedeværelse i et Menneske,
Exemplets Magt o. s. v., alt dette er blot quantitative
Bestemmelser, der Intet forklare-S, med mindre man antager,
at eet Individ er Slægten, istedenfor, at ethvert Jndivid er
sig selv og Slægten.

Fortællingen i Genesis om den første Synd er især i vor
Tid bleven temmelig skjødesløst betragtet som en Mythe. Dette
har sin gode Grund: da hvad man satte isteden netop var en

V) Hvad Betydning de forøvrigt have som Medhenhorende i Slægtens
bistorte, som Tillob til Springet, uden at kunne forklare Springet, er noget
Andet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free