- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
353

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

353

engang at fæste Blikket paa Angesten som Arvesyndens Forud-
sætning.

Følgen var en dobbelt, at Synden kom ind i Verden, og
at det Sexuelle blev sat, og det Ene skal være uadskilleligt fra
det Andet. Dette er af yderste Vigtighed for at vise Menne-
skets oprindelige Tilstand. Var han nemlig ikke en Synthese,
der hvilede i et Tredie, saa kunde Eet ikke have to Følger. Var
han ikke en Synthese af Sjel og Legeme, der bæres af Aand,
kunde det Sexuelle aldrig komme ind med Syndigheden.

Projektmagerier ville vi lade udenfor, og ganske simpelt
antage den sexuelle Forskjelligheds Tilstedevoeren før Synde-
faldet, kun at den dog ikke var, fordi den ikke er i Uvidenhed.
I denne Henseende have vi Medhold i Skriften.

J Uskyldigheden var Adam som Aand drømmende Aand
Synthesen er altsaa ikke virkelig; thi det Forbindende er netop
Aanden, og denne er endnu ikke sat som Aand. Hos Dyret
kan den sexuelle Forskjellighed være udviklet instinktagtigt, men
saaledes kan et Menneske ikke have den, netop fordi han er
Synthese. J det Øieblik da Aanden sætter sig selv, sætter den
Synthesen, men for at sætte Synthesen, maa den først adskil-
lende gjennemtrænge den, og det yderste af det Sandselige
er netop det Sexuelle. Denne Yderlighed kan Mennesket først
naae, i det Øieblik Aanden bliver virkelig. For den Tid er
han ikke Dyr, men heller ikke egentlig Menneske, først i det Øie-
blik han bliver Menneske, bliver han det ogsaa derved, at han
tillige er Dyr.

Syndigheden er da ikke Sandseligheden, ingenlunde, men
uden Synden ingen Sexualitet og uden Sexualitet ingen Histo-
rie. En fuldkommen Aand har hverken det Ene eller det Andet,
hvorfor jo ogsaa den sexuelle Differents er hævet i Opstandel-
sen, og hvorfor heller ingen Engel har Historie. Selv om Michael
havde optegnet alle de Ærinder, i hvilke han var bleven udsendt,
og som han havde fuldkommet, er dette jo dog ikke hans Historie.
Først i det Sexuelle er Synthesen sat som Modsigelse, men
tillige, som enhver Modsigelse, som Opgave, hvis Historie i

S. Kierkegaard N. 23

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free