- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
358

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

358

og Ondt er ikke, da denne Forskjel kun er ved Frihedens Virke-
lighed. Er denne Forskjel der, da er den kun som en anet Fore-
stilling, der dog ved Slægtens Historie igjen kan betyde et Mere
eller Mindre. .

At Angesten i det senere Individ er mere reflekteret som
en Følge af dets Participeren i Slægtens Historie, hvilken er
at sammenligne med Vane, der jo er den anden Natur, men
dog ikke en ny Qualitet, men kun quantitativ Progres, kom-
mer deraf, at Angesten nu ogsaa i en anden Betydning kommer
ind i Verden. Synden kom ind i Angesten, men Synden førte
igjen Angesten med sig. Syndens Virkelighed er nemlig en
Virkelighed, der ikke har Bestaaen. Paa den ene Side er Syn-
dens Continuitet den Mulighed, der ængsterz paa den anden
Side er Muligheden af en Frelse igjen et Jntet, hvilket Jndi-
videt baade elsker og frygter; thi dette er altid Mulighedens
Forhold til Jndividualiteten. Først i det Øieblik Frelsen virke-
ligen er sat, først da er denne Angest overvunden. Menneskets
og Skabningens Forlængsel er ikke, som man sentimentalt har
meent det, en sød Længsel; thi blot for at Længselen skulde
kunne være en saadan, maatte Synden være afvæbnet Den,
der med Sandhed vil sætte sig ind i Syndens Tilstand, og hvor-
ledes dens Forventning af Frelsen kan være, han vil vist ind-
rømme dette, og genere sig en lille Smule for æsthetisk Ugeneert-
hed. Synden i Mennesket har, saalænge der kun er Tale om
Forventning, endnu Magten, og opfatter naturligviis For-
ventningen fjendtligt. (Dette bliver senere behandlet.) Naar
Frelsen er sat, er Angesten lagt bagved ligesom Muligheden.
Den er derfor ikke tilintetgjort, men spiller nu en anden Rolle,
naar den benyttes retteligen. (Eap. V.)

Den Angest, som Synden bringer ind med sig, er vel nær-
mest først idet Jndividet selv sætter Synden, men er dog ogsaa
dunkelt tilstede som et Mere eller Mindre i Slægtens quanti-
tative Historie. Derfor vil man her endog støde paa det Phæno-
men, at En synes at blive skyldig blot i Angesten for sig selv,
hvilket der ikke kunde være Tale om med Hensyn til Adam.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free