- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
361

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

361

og Virkelighedens Interesse, naar han bruger den Forsigtighed
at controllere fin Iagttagelse. Han efter-gjør til den Ende paa
sig selv enhver Stemning, enhver sjelelig Tilstand, som han
opdager hos en Anden. Derpaa seer han, om han kan skuffe
den Anden ved Eftergjørelsen, om han kan rive ham ind i den
yderligere Udførelse, hvilken er hans egen Skabning i Kraft
af Ideen. Vil man saaledes iagttage en Lidenskab, da vælger
man sit Jndivid. Nu gjælder det om Stilhed, Taushed, Ube-
mærkelighed, at man kan aflure ham Hemmeligheden. Derpaa
ind-øver man, hvad man har lært, indtil man er istand til at
skuffe ham. Derpaa digter man Lidenskaben, og viser sig nu
for ham i Lidenskabens overnaturlige Størrelse Er det gjort
rigtigt, da vil Jndividet føle en ubeskrivelig Lindring og Satis-
faktion, ligesom en Sindssvag føler det, naar man har fundet
og digterisk grebet hans fixe Idee, og nu udfører den videre.
Lykkes det ikke, da kan det have sin Grund i en Feil i Opera-
tionen, men det kan ogsaa have sin Grund i, at Jndividet var
et daarligt Exemplar.

§ 1.
Objektiv Angest.

Naar vi bruge det Udtryk: objektiv Angest, faa kunde man
derved nærmest komme til at tænke paa hiin Uskyldighedens
Angest, hvilken er Frihedens Reflexion i sig selv i sin Mulig-
hed. Herimod at ville indvende, at man oversaae, at vi nu
befinde os paa et andet Punkt i Undersøgelsen, vil ikke være
et tilstrækkeligt Svar. Derimod turde det være tjenligere at
minde om, at Distinctionen objektiv Angest ligger i Adskillelsen
fra subjektiv Angest, en Distinction, der ikke kan være Tale om
i Adams Ufkyldigheds-Tilftand. J ftrængeste Forstand er den
subjektive Angest den i Jndividet satte Angest, der er Følgen
af hans Synd. Om Angest i denne Forstand vil der blive Tale
i et senere Capitel. Men naar Ordet tages saaledes, da falder
Modsætningen af en objektiv Angest bort, da viser Angest sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free