- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
362

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

362

netop som hvad den er, som det Subjektive Distinctionen mel-
lem objektiv og subjektiv Angest hører derfor hjemme i Betragt-
ningen af Verden og det senere Jndivids UskyldighedssTilstand
Jnddelingen fremtræder her saaledes-, at subjektiv Angest nu
betegner den i den Enkelte-3 Uskyldighed værende Angest, der
svarer til Adams, men som ved Generationens quantiterende
Bestemmen dog er quantitativt forskjellig fra hiin. Ved objek-
tiv Angest derimod forstaae vi Refleer af hiin Generationens
Syndighed i den ganske Verden.

J det foregaaende Capitel § 2 blev der mindet om, at det
Udtryk: ,,ved Adams Synd kom Syndigheden ind i Verden«
indeholdt en udvortes Reslexionz her er Stedet til atter at
optage hiint Udtryk i den Sandhed, der dog kan ligge i det.
J det Øieblik Adam har sat Synden, da forlader Betragtningen
ham for at betragte Begyndelsen af ethvert senere Jndivids
Synd; thi nu er Generationen fat. Dersom ved Adams Synd
Slægtens Syndighed er fat i samme Forstand som den opreiste
Gang o. s. v., saa er Begrebet Individ hævet. Dette blev udviklet
i det Foregaaende, hvor der tillige blev protesteret mod en
experimenterende Nysgjerrighed, der vilde behandle Synden
som et Curiofum, og det Dilemma blev stillet, at man enten maatte
fingere en Spørgende, der end ikke vidste, hvad han spurgte
om, eller en Spørgende, der vidste det, og hvis pretentions-
fulde Uvidenhed blev en ny Synd-

Naar nu Alt dette er fastholdt, faa faaer derved hiint Udtryk
sin limiterede Sandhed. Det Første sætter Qualiteten. Adam
sætter da Synden i sig selv men ogsaa for Slægten Men
Slægtsbegrebet er for abstrakt til at kunne sætte en faa concret
Kategorie som Synden, hvilken netop sættes derved, at den
Enkelte selv sætter den som den Enkelte. Syndigheden i Slæg-
ten bliver da kun en quantitativ Approximerenz men denne
tager fin Begyndelse med Adam. Heri ligger den større Betyd-
ning, som Adam har fremfor ethvert andet Individ i Slægten,
heri ligger Sandheden af hiint Udtryk. Dette maa endog en
Orthodoxie, der vil forstaae sig selv, indrømme, da den jo lærer,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0374.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free