- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
367

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

367

Dette er igjen det Overvældende, der bestemmer Jndividets
tvetydige, sympathetiske og antipathetiske Forhold. J Angesten
er Mulighedens selviske Uendelighed, der ikke frister som et
Valg, men besnærende ængster med sin søde Beængstelse.

J det senere Jndivid er Angesten mere reflekteret. Dette
kan udtrykkes saaledes, at det Jntet, der er Angestens Gjen-
stand, ligesom mere og mere bliver til Noget. Vi sige ikke, at
det virkelig bliver til Noget eller virkelig betyder Noget, vi sige
ikke, at der nu istedetfor Jntet skulde være at substituere Syn-
den eller noget Andet; thi her gjælder det om det senere Indi-
vids Uskyldighed, hvad der gjælder om Adamsz Alt dette er
kun for Friheden, og er kun idet den Enkelte selv ved det quali-
tative Spring sætter Synden. Angestens Jntet er da her en
Complexus af Ahnelser, der reflektere sig i sig selv, blive Indi-
videt nærmere og nærmere, skjøndt de væsentlig seet dog atter
i Angesten betyde Jntet; men vel at mærke ikke et Jntet, som
Jndividet Jntet har at gjøre med, men et Jntet, der levende
communicerer med Uskyldighedens Uvidenhed. Denne Reflek-
terethed er en Prædisponeren, der, før Jndividet bliver skyldigt,
dog væsentligt seet betyder Jntet, medens den, idet han ved
det qualitative Spring blev skyldig, er den Forudsætning, i
hvilken han gaaer ud over sig selv, fordi Synden forudsætter
sig selv, naturligvis ikke før den er sat (dette er en Prædestina-
tion), men forudsætter sig, idet den er sat.

Vi ville nu lidt nærmere overveie det Noget, hvilket Ange-
stens Jntet kan betyde i det senere Individ. J den psycholo-
giske Overveielse gjælder det i Sandhed for Noget. Men den
psychologiske Overveielse glemmer ikke, at dersom et Individ
uden videre blev skyldigt ved dette Noget, saa er al Betragt-
ning ophævet· ,

Dette Noget, hvilket da Arvesynden striote sio djota
betyder, er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free