- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
372

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

der ingen Historie har. Derfor er Taushed ikke blot Qvindens
høieste Viisdom, men ogsaa hendes høieste Skjønhed

Ethisk betragtet culminerer Qvinden i Procreationen. Der-
for siger Skriften, at hendes Attraa skal være til Manden. Vel
er nemlig ogsaa Mandens Attraa til hende, men hans Liv eul-
minerer ikke i denne Attraa, uden hans Liv enten er daarligt
eller fortabt. Men dette, at Qvinden heri culminerer, viser
netop, at hun er mere sandselig.

Qvinden er mere angest end Manden. Dette ligger
nu ikke i, at hun har mindre physisk Kraft o. s. v., thi den Art
Angest er her slet ikke Tale om; men det ligger i, at hun er
mere sandselig, og dog væsentlig er aandelig bestemmet ligesom-
Manden. Hvad man derfor ofte har talt om, at hun er det
svagere Kjøn, er mig meget ligegyldigt; thi derfor kunde hun
gjerne være mindre angest end Manden. Angest er her bestan-
dig at tage i Retning af Frihed. Naar da Historien i Genesis
stik imod al Analogie lader Qvinden forføre Manden, saa er
det dog ved nærmere Overveielse aldeles i fin Orden; thi hiin
Forførelse er netop en qvindelig Forførelse, da Adam dog
egentlig kun igjennem Eva bliver forført af Slangen. Naar
der ellers er Tale om Forførelse, da hævder Sprogbrug (bedaare,
besnakke o. s. v.) altid Manden Superioriteten.

Hvad der da kan antages at være anerkjendt i al Erfaring,
det vil jeg blot vise ved en experimenterende Iagttagelse Naar
jeg tænker mig en ung uskyldig Pige, og nu lader en Mand
fæste et attraaende Blik paa hende, da bliver hun angest. For-
øvrigt kan hun blive indigneret o. s. v., men først bliver hun
angest. Tænker jeg mig derimod en Qvinde fæste et attraaende
Blik paa et uskyldigt ungt Menneske, da vil hans Stemning
ikke være Angest, men i det Høieste en med Modbydelighed
blandet Undseelse, netop fordi han mere er bestemt som Aand.

Ved Adams Synd kom Syndigheden ind i Verden, og
Sexualiteten, og denne kom til at betyde Syndigheden for
ham. Det Sexuelle blev sat. Der er i Verden baade fkriftligt
og mundtligt ført megen Passiar angaaende Naiveteten. Kun

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free